Про ринки капiталу та органiзованi товарнi ринки
Iз змiнами i доповненнями,
внесеними
Законами України
вiд 17 вересня 2008 року N 514-VI,
вiд 18 грудня 2008 року N 692-VI,
вiд 11 червня 2009 року N 1522-VI,
вiд 29 червня 2010 року N 2367-VI,
вiд 1 липня 2010 року N 2388-VI,
вiд 1 липня 2010 року N 2393-VI,
вiд 8 жовтня 2010 року N 2601-VI,
вiд 2 грудня 2010 року N 2756-VI,
вiд 21 квiтня 2011 року N 3264-VI,
вiд 22 квiтня 2011 року N 3306-VI,
вiд 7 липня 2011 року N 3610-VI,
вiд 9 грудня 2011 року N 4093-VI,
вiд 2 червня 2011 року N 3461-VI,
вiд 6 жовтня 2011 року N 3831-VI,
Кримiнальним процесуальним кодексом України
вiд 13 квiтня 2012 року N 4651-VI,
Законами України
вiд 4 липня 2012 року N 5034-VI,
вiд 4 липня 2012 року N 5042-VI,
вiд 5 липня 2012 року N 5080-VI,
вiд 6 липня 2012 року N 5178-VI,
вiд 6 грудня 2012 року N 5518-VI,
вiд 4 липня 2013 року N 400-VII,
вiд 4 липня 2013 року N 406-VII,
вiд 4 липня 2013 року N 407-VII,
вiд 15 квiтня 2014 року N 1206-VII,
вiд 4 липня 2014 року N 1586-VII,
вiд 7 квiтня 2015 року N 289-VIII,
вiд 14 травня 2015 року N 424-VIII,
вiд 17 вересня 2015 року N 701-VIII,
вiд 23 березня 2017 року N 1983-VIII,
вiд 16 листопада 2017 року N 2210-VIII,
вiд 15 травня 2018 року N 2418-VIII,
вiд 12 вересня 2019 року N 79-IX,
вiд 14 листопада 2019 року N 293-IX,
вiд 14 сiчня 2020 року N 440-IX,
вiд 30 березня 2020 року N 540-IX,
вiд 13 травня 2020 року N 591-IX,
вiд 17 червня 2020 року N 720-IX,
вiд 19 червня 2020 року N 738-IX,
(Законом України вiд 19 червня 2020 року N
738-IX
цей Закон викладено у новiй редакцiї),
вiд 2 вересня 2020 року N 852-IX,
вiд 30 червня 2021 року N 1587-IX
Стаття 1. Сфера застосування Закону
2. Дiя цього Закону не поширюється на дiяльнiсть оператора ринку електричної енергiї, оператора системи передачi, оператора газотранспортної системи та на вiдносини, пов'язанi з функцiонуванням ринку електричної енергiї вiдповiдно до Закону України "Про ринок електричної енергiї", функцiонуванням ринку природного газу вiдповiдно до Закону України "Про ринок природного газу" та функцiонуванням сфери теплопостачання вiдповiдно до Закону України "Про державне регулювання у сферi комунальних послуг". Вiдносини, пов'язанi з дiяльнiстю у сферах енергетики та комунальних послуг, регулюються Нацiональною комiсiєю, що здiйснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, вiдповiдно до Закону України "Про Нацiональну комiсiю, що здiйснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".
3. Дiя цього Закону не поширюється на:
1) вiдносини, пов'язанi з вчиненням i виконанням правочинiв (крiм деривативних контрактiв та правочинiв щодо них) поза органiзованими ринками (крiм провадження клiрингової дiяльностi, здiйснення лiквiдацiйного неттiнгу, остаточностi проведення розрахункiв) щодо:
(абзац перший пункту 1 частини третьої статтi 1 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
2) вiдносини, пов'язанi з вчиненням i виконанням правочинiв щодо речей, визначених iндивiдуальними ознаками (крiм цiнних паперiв та деривативних контрактiв).
(пункт 2 частини третьої статтi 1 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
6. Дiя цього Закону не поширюється на вiдносини, пов'язанi з функцiонуванням електронної системи закупiвель вiдповiдно до Закону України "Про публiчнi закупiвлi".
1. У цьому Законi нижченаведенi термiни вживаються в такому значеннi:
13) деривативнi фiнансовi iнструменти - деривативнi цiннi папери та деривативнi контракти;
22) iндосант - власник ордерного цiнного паперу (його уповноважена особа), який вчиняє iндосамент. Iндосамент може бути повним (iменним) - виписаним на iм'я або найменування (в розумiннi Цивiльного кодексу України) конкретної особи або бланковим (на пред'явника) - виписаним без зазначення iменi або найменування (в розумiннi Цивiльного кодексу України) особи;
25) малi та середнi пiдприємства (далi - МСП) - пiдприємства, що є:
38) особа, яка здiйснює управлiнськi функцiї, - фiзична особа, яка:
б) є особою, яка здiйснює виконавчi функцiї у такiй юридичнiй особi, або
60) тiснi зв'язки - вiдносини мiж:
а) асоцiйованою компанiєю та юридичною особою, щодо якої вона є асоцiйованою;
б) двома або бiльше юридичними особами, пов'язаними контролем;
в) двома або бiльше юридичними особами, пов'язаними iстотною участю;
63) торговельний майданчик - регульований ринок, БТМ чи ОТМ;
2. Iншi термiни вживаються в цьому Законi у таких значеннях:
термiни "структура власностi юридичної особи", "учасник юридичної особи" - у значеннях, наведених у Законi України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть";
термiн "валютнi цiнностi" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про валюту i валютнi операцiї";
термiни "бездоганна дiлова репутацiя", "iдентифiкацiйнi данi" - у значеннях, наведених у Законi України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення";
термiн "платiжна органiзацiя" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi";
термiни "пороговi значення пакету акцiй", "значний пакет акцiй" - у значеннях, наведених у Законi України "Про акцiонернi товариства";
термiни "номiнальний утримувач", "розрахунки за принципом "поставка цiнних паперiв проти оплати" - у значеннях, наведених у Законi України "Про депозитарну систему України";
термiн "захист iнформацiї" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про iнформацiю";
термiн "заставна" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про iпотеку";
термiн "продукцiя" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про товарнi бiржi";
термiни "iнформацiйно-телекомунiкацiйна система", "iнформацiйна система", "телекомунiкацiйна система" - у значеннях, наведених у Законi України "Про захист iнформацiї в iнформацiйно-телекомунiкацiйних системах";
Стаття 3. Правовi основи функцiонування ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв
1. Правову основу функцiонування ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв становлять Конституцiя України, цей Закон, закони України "Про державне регулювання ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв", "Про депозитарну систему України", "Про iнститути спiльного iнвестування", iншi закони України щодо зазначеної сфери, а також мiжнароднi договори України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, та iншi акти законодавства України.
1) Директиви N 98/26/ЄС вiд 19 травня 1998 року;
2) Директиви N 2002/47/ЄС вiд 6 червня 2002 року;
3) Директиви N 2002/87/ЄС вiд 16 грудня 2002 року;
4) Директиви N 2004/109/ЄС вiд 15 грудня 2004 року;
5) Регламенту (ЄС) N 648/2012 вiд 4 липня 2012 року;
6) Директиви N 2013/36/ЄC вiд 26 червня 2013 року;
7) Регламенту (ЄС) N 575/2013 вiд 26 червня 2013 року;
8) Директиви N 2014/65/ЄС вiд 15 травня 2014 року;
9) Регламенту (ЄС) N 600/2014 вiд 15 травня 2014 року;
10) Регламенту (ЄС) N 596/2014 вiд 16 квiтня 2014 року;
11) Регламенту (ЄС) N 2017/1129 вiд 14 червня 2017 року;
12) Регламенту (ЄС) N 909/2014 вiд 23 липня 2014 року;
1. Ринки капiталу - це фондовий ринок, ринок деривативних фiнансових iнструментiв та грошовий ринок.
Вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї" можуть бути забороненi або обмеженi емiсiя та обiг цiнних паперiв емiтента, створеного вiдповiдно до законодавства держави, що здiйснює збройну агресiю проти України, у значеннi, наведеному у статтi 1 Закону України "Про оборону України", та/або який прямо чи опосередковано контролюється особами, якi є резидентами зазначеної держави.
Особливостi iнвестування iнституцiйними iнвесторами визначаються законом.
1) юридична особа створена вiдповiдно до законодавства держави, що здiйснює збройну агресiю проти України у значеннi, наведеному у статтi 1 Закону України "Про оборону України";
2) до юридичної особи застосованi санкцiї вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї";
4) юридична особа пiдконтрольна особам, зазначеним у пунктах 1 - 3 цiєї частини, або має таких осiб серед власникiв iстотної участi;
(пункт 4 частини другої статтi 4 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
3. Торгiвля фiнансовими iнструментами здiйснюється на органiзованих ринках капiталу та поза ними.
2) промiжку часу, визначеного звичаєм дiлового обороту, що зафiксований у правилах товарної бiржi.
3. Професiйними учасниками органiзованих товарних ринкiв є юридичнi особи, якi провадять професiйну дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi продукцiєю, професiйну дiяльнiсть з органiзацiї укладання деривативних контрактiв на товарних бiржах, а саме товарнi бiржi.
(абзац перший частини третьої статтi 5 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
1) юридична особа створена вiдповiдно до законодавства держави, що здiйснює збройну агресiю проти України у значеннi, наведеному у статтi 1 Закону України "Про оборону України";
2) до юридичної особи застосованi санкцiї вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї";
4) юридична особа пiдконтрольна особам, зазначеним у пунктах 1 - 3 цiєї частини, або має таких осiб серед власникiв iстотної участi;
(пункт 4 частини третьої статтi 5 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
4. Професiйна дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi продукцiєю на товарних бiржах, професiйна дiяльнiсть з органiзацiї укладання деривативних контрактiв на товарних бiржах здiйснюється виключно товарними бiржами на пiдставi вiдповiдних лiцензiй, виданих Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, крiм випадкiв, передбачених законодавством.
(частина четверта статтi 5 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
5. Перелiк видiв продукцiї, торгiвля якими здiйснюється виключно на органiзованих товарних ринках, затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
(статтю 5 доповнено частиною п'ятою згiдно iз Законом України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Стаття 6. Квалiфiкованi та неквалiфiкованi iнвестори
1. Квалiфiкованими iнвесторами є:
1) мiжнароднi фiнансовi органiзацiї;
2) iноземнi держави та їхнi центральнi банки;
5) професiйнi учасники ринкiв капiталу, банки та страховi компанiї;
а) пiдсумок балансу становить не менше 20 мiльйонiв гривень;
Особа (клiєнт) може бути визнана квалiфiкованим iнвестором лише у разi дотримання такого порядку:
5. Iнвестори, якi не є або не були визнанi квалiфiкованими, є неквалiфiкованими iнвесторами.
Стаття 7. Фiнансовi iнструменти
1. Фiнансовими iнструментами є:
1) цiннi папери, у тому числi цiннi папери iнститутiв спiльного iнвестування;
2) iнструменти грошового ринку;
8) фiнансовi контракти на рiзницю цiн;
2. Не є фiнансовими iнструментами:
3) товарнi спот-контракти незалежно вiд майданчика/мiсця торгiвлi (ринку, на якому вони торгуються);
4) товарнi форварднi контракти (договори) щодо оптових енергетичних продуктiв з фiзичною поставкою, торгiвля якими здiйснюється на майданчиках/ринках, iнших, нiж БТМ та регульований ринок.
(пункт 4 частини другої статтi 7 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
1) мають вартiсть, що може бути визначена у будь-який момент часу;
2) не є деривативними фiнансовими iнструментами;
3) мають перiод до погашення в момент емiсiї (видачi) 397 днiв або менше.
4. Для цiлей цiєї статтi оптовим енергетичним продуктом є:
1) договори купiвлi-продажу електричної енергiї або природного газу з фiзичною поставкою в Українi;
5. Для цiлей цiєї статтi фiзичною поставкою продукцiї, що є предметом договору, зокрема, є:
1) фактична поставка предмета договору;
1) стороною є оператор системи передачi, оператор газотранспортної системи;
1) контракт вiдповiдає одному з таких критерiїв:
3) контракт (договiр) не пiдпадає пiд винятки, передбаченi частиною другою цiєї статтi.
Стаття 8. Цiннi папери та їх класифiкацiя
2. Цiннi папери за порядком їх розмiщення або видачi подiляються на емiсiйнi або неемiсiйнi.
До емiсiйних цiнних паперiв належать:
2) акцiї корпоративних iнвестицiйних фондiв;
5) державнi облiгацiї України;
6) облiгацiї мiжнародних фiнансових органiзацiй;
7) депозитнi сертифiкати банкiв;
9) сертифiкати фондiв операцiй з нерухомiстю (далi - сертифiкати ФОН);
11) казначейськi зобов'язання України;
4. Цiннi папери за формою випуску (видачi) можуть бути на пред'явника, iменнi або ордернi.
Права на цiнний папiр та права за цiнним папером, що iснує в паперовiй формi, належать:
1) пред'явниковi цiнного папера (цiнний папiр на пред'явника);
2) особi, зазначенiй у цiнному паперi (iменний цiнний папiр);
5. Ордернi цiннi папери можуть iснувати виключно в паперовiй формi.
6. Емiсiйнi цiннi папери можуть бути за формою випуску виключно iменними або на пред'явника.
Iменнi емiсiйнi цiннi папери iснують виключно в електроннiй формi.
Емiсiйнi цiннi папери на пред'явника можуть iснувати в паперовiй та електроннiй формах. Емiсiйнi цiннi папери на пред'явника, що iснують у паперовiй формi, можуть бути знерухомленi - переведенi в електронну форму iснування шляхом депонування таких цiнних паперiв на рахунках у цiнних паперах у Центральному депозитарiї цiнних паперiв або Нацiональному банку України вiдповiдно до компетенцiї, встановленої Законом України "Про депозитарну систему України" в установленому Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку порядку. Емiсiйнi цiннi папери на пред'явника, що iснують в електроннiй формi, не можуть бути переведенi в паперову форму.
Неемiсiйнi цiннi папери можуть iснувати в паперовiй або електроннiй формi.
7. В Українi у цивiльному оборотi можуть бути такi групи цiнних паперiв:
г) акцiї корпоративних iнвестицiйних фондiв;
б) державнi облiгацiї України;
г) казначейськi зобов'язання України;
д) депозитнi сертифiкати банкiв;
є) облiгацiї мiжнародних фiнансових органiзацiй;
1. Акцiя - це iменний цiнний папiр, що посвiдчує майновi права його власника (акцiонера), що стосуються акцiонерного товариства, включаючи право на отримання частини прибутку акцiонерного товариства у виглядi дивiдендiв та право на отримання частини майна акцiонерного товариства у разi його лiквiдацiї, право на управлiння акцiонерним товариством, а також немайновi права, передбаченi Цивiльним кодексом України, цим Законом та законом, що регулює питання створення, дiяльностi та припинення акцiонерних товариств.
Акцiя є неподiльною. Порядок реалiзацiї прав спiввласникiв акцiї (акцiй) визначається Цивiльним кодексом України та законом, що регулює питання створення, дiяльностi та припинення акцiонерних товариств.
Переважним правом акцiонера визнається:
Акцiї iснують виключно в електроннiй формi.
5. Акцiонерне товариство розмiщує лише iменнi акцiї.
6. Акцiонерне товариство розмiщує акцiї двох типiв - простi та привiлейованi.
Надання будь-яких гарантiй щодо отримання доходу (дивiдендiв) за простими акцiями забороняється.
Стаття 10. Акцiї корпоративного iнвестицiйного фонду
2. Акцiї корпоративного iнвестицiйного фонду є виключно простими та iснують в електроннiй формi.
2. Облiгацiї можуть iснувати виключно в електроннiй формi.
Облiгацiї залежно вiд строку їх обiгу можуть бути:
1) довгостроковими - iз строком обiгу понад п'ять рокiв;
2) середньостроковими - iз строком обiгу вiд одного до п'яти рокiв;
3) короткостроковими - iз строком обiгу до одного року.
3. Облiгацiї залежно вiд способу виплати доходу можуть бути вiдсотковими або дисконтними.
4. Облiгацiї залежно вiд способу їх погашення можуть бути звичайними або цiльовими.
9. Емiтент може здiйснити деномiнацiю випуску облiгацiй.
Емiтент може здiйснити змiну валюти номiнальної вартостi усiх облiгацiй випуску.
Стаття 12. Корпоративнi облiгацiї
Стаття 14. Конвертованi корпоративнi облiгацiї
Якщо у статутному капiталi акцiонерного товариства - емiтента корпоративних облiгацiй є корпоративнi права держави, рiшення про конвертацiю облiгацiй в акцiї такого товариства приймається з урахуванням вимог Закону України "Про управлiння об'єктами державної власностi".
2. Емiтент конвертованих корпоративних облiгацiй може здiйснювати емiсiю виключно iменних облiгацiй.
Стаття 15. Облiгацiї мiсцевих позик
1. До облiгацiй мiсцевих позик належать облiгацiї внутрiшнiх та зовнiшнiх мiсцевих позик.
Стаття 16. Державнi облiгацiї України
1. Державнi облiгацiї України можуть бути:
1) довгостроковими - iз строком обiгу понад п'ять рокiв;
2) середньостроковими - iз строком обiгу вiд одного до п'яти рокiв;
3) короткостроковими - iз строком обiгу до одного року.
Дiя роздiлу VII цього Закону не поширюється на емiсiю державних облiгацiй України.
6. Емiсiя державних облiгацiй України регулюється Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк, яким встановлюється граничний розмiр державного боргу.
8. Нацiональний банк України виконує операцiї з обслуговування державного боргу, пов'язанi з розмiщенням облiгацiй внутрiшньої державної позики України, їх погашенням i виплатою доходiв за ними, а також вiдповiдно до Закону України "Про депозитарну систему України" провадить депозитарну дiяльнiсть щодо таких цiнних паперiв. Порядок проведення операцiй, пов'язаних з розмiщенням таких облiгацiй, вiдповiдно до закону встановлюється Нацiональним банком України за погодженням iз центральним органом виконавчої влади, уповноваженим на реалiзацiю державної бюджетної полiтики у сферi управлiння державним боргом та гарантованим державою боргом. Особливостi провадження депозитарної дiяльностi з державними облiгацiями України визначаються вiдповiдно до закону Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку за погодженням iз Нацiональним банком України.
11. Державнi облiгацiї України можуть бути iменними або на пред'явника.
Державнi облiгацiї України можуть iснувати виключно в електроннiй формi.
Стаття 17. Iнфраструктурнi облiгацiї
3. Для цiлей цього Закону особою, що реалiзує або фiнансує iнфраструктурний проект, визнаються:
мiжнародна фiнансова органiзацiя.
Кошти вiд розмiщення зелених облiгацiй спрямовуються на фiнансування та/або рефiнансування витрат проекту екологiчного спрямування. У разi якщо емiтентом зелених облiгацiй є держава Україна, кошти вiд їх розмiщення використовуються вiдповiдно до Бюджетного кодексу України.
1) особою, що реалiзує проект екологiчного спрямування, визнаються:
2) особою, що фiнансує проект екологiчного спрямування, визнаються:
юридична особа приватного права, зокрема банк, iнша фiнансова установа;
мiжнародна фiнансова органiзацiя.
Стаття 19. Облiгацiї мiжнародних фiнансових органiзацiй
Мiжнароднi фiнансовi органiзацiї вважаються iноземними емiтентами.
Емiсiї облiгацiй мiжнародних фiнансових органiзацiй обслуговуються у депозитарнiй системi України.
3. Кошти, отриманi мiжнародними фiнансовими органiзацiями, членом яких є Україна, вiд розмiщення облiгацiй, використовуються для здiйснення такими органiзацiями операцiй вiдповiдно до установчих актiв таких органiзацiй та/або мiжнародних договорiв України згiдно з Конституцiєю України та Законом України "Про мiжнароднi договори України".
Стаття 20. Казначейськi зобов'язання України
Дiя роздiлу VII цього Закону не поширюється на емiсiю казначейських зобов'язань України.
2. Казначейськi зобов'язання України можуть бути:
1) довгостроковими - iз строком обiгу понад п'ять рокiв;
2) середньостроковими - iз строком обiгу вiд одного до п'яти рокiв;
3) короткостроковими - iз строком обiгу до одного року.
4. Казначейськi зобов'язання України можуть бути iменними або на пред'явника.
Казначейськi зобов'язання України розмiщуються у паперовiй або електроннiй формi.
У разi розмiщення казначейських зобов'язань України у паперовiй формi видається сертифiкат.
У сертифiкатi казначейського зобов'язання України зазначаються вид цiнного папера, найменування i мiсцезнаходження емiтента, сума платежу, дата виплати грошового доходу, дата погашення, зазначення мiсця, в якому повинно бути здiйснено погашення, дата i мiсце видачi казначейського зобов'язання України, серiя та номер сертифiката казначейського зобов'язання України, пiдпис керiвника емiтента або iншої уповноваженої особи. У сертифiкатi iменного казначейського зобов'язання України також зазначається iм'я (в розумiннi Цивiльного кодексу України) власника.
5. Рiшення про розмiщення казначейських зобов'язань України приймається згiдно з Бюджетним кодексом України. У рiшеннi передбачаються умови розмiщення та погашення казначейських зобов'язань України.
Стаття 21. Iнвестицiйнi сертифiкати
Стаття 22. Опцiоннi сертифiкати
2. Опцiоннi сертифiкати можуть iснувати виключно в електроннiй формi.
2. Фондовi варанти можуть iснувати виключно в електроннiй формi.
3. Подiєю, пов'язаною iз платоспроможнiстю третьої особи, є:
1) банкрутство такої третьої особи;
4. Кредитнi ноти можуть iснувати виключно в електроннiй формi.
Стаття 25. Депозитарнi розписки
8. Депозитарнi розписки можуть iснувати виключно в електроннiй формi.
Стаття 26. Ощаднi сертифiкати банкiв
Ощаднi сертифiкати банкiв можуть бути виключно ордерними та iснують виключно у паперовiй формi.
Стаття 27. Депозитнi сертифiкати банкiв
Номiнальна вартiсть депозитного сертифiката банку може бути визначена в iноземнiй валютi.
2. Векселi можуть бути простi або переказнi та iснують виключно у паперовiй формi.
3. Особливостi видачi та обiгу векселiв, здiйснення операцiй з векселями, погашення вексельних зобов'язань та стягнення за векселями визначаються Законом України "Про обiг векселiв в Українi".
1. Особливостi видачi, обiгу, викупу, погашення та облiку заставних i порядок розкриття iнформацiї щодо них визначаються Законом України "Про iпотеку".
Стаття 30. Державний дериватив
3. Рiшення про розмiщення державних деривативiв та умови їх розмiщення приймаються згiдно з Бюджетним кодексом України та законами України.
Роздiл III
ДЕРИВАТИВНI КОНТРАКТИ ТА ЇХ ВИДИ
Стаття 31. Деривативнi контракти та їх класифiкацiя
2. Залежно вiд порядку укладення деривативного контракту його змiст визначається:
Стаття 32. Базовий актив та базовий показник
Базовим активом не можуть бути об'єкти, вилученi з цивiльного обороту.
Стаття 33. Види деривативних контрактiв
1. Деривативними контрактами є:
10) контракт на майбутню вiдсоткову ставку;
11) iншi правочини, що вiдповiдають визначенню статтi 31 цього Закону.
13. Частину тринадцяту статтi 33 виключено
(згiдно iз Законом України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Стаття 34. Ринок деривативних контрактiв
1. Деривативнi контракти укладаються на органiзованих ринках капiталу, передбачених пунктами 2, 5 i 7 частини першої статтi 49 цього Закону, та на органiзованих товарних ринках, передбачених статтею 3 Закону України "Про товарнi бiржi", а також поза ними, при цьому:
1) деривативнi контракти, якi є фiнансовими iнструментами, укладаються на органiзованих ринках капiталу та поза ними;
2) деривативнi контракти, якi не є фiнансовими iнструментами, укладаються на органiзованих товарних ринках та поза ними.
(частина перша статтi 34 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку - щодо iнших деривативних контрактiв.
7. У разi укладення, змiни чи припинення деривативного контракту поза органiзованим ринком та в iнших випадках, встановлених Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, а щодо деривативних контрактiв грошового ринку - за погодженням з Нацiональним банком України, iнформацiя про деривативний контракт подається до торгового репозиторiю.
(абзац перший частини сьомої статтi 34 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Роздiл IV
УКЛАДАННЯ ТА ВИКОНАННЯ ФIНАНСОВИХ IНСТРУМЕНТIВ ТА
ПРАВОЧИНIВ ЩОДО НИХ
Стаття 35. Перехiд прав на цiннi папери та прав за цiнними паперами
Реєстр власникiв цiнних паперiв на пред'явника не складається.
2) постачанням (наданням) товарiв (послуг);
3) конвертацiєю таких цiнних паперiв у строки, передбаченi проспектом (рiшенням про емiсiю);
4) в iнший спосiб, передбачений проспектом (рiшенням про емiсiю).
У разi укладення, змiни чи припинення договору про замiну сторони iнформацiя про такий договiр подається до торгового репозиторiю у порядку, встановленому Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, а щодо деривативних контрактiв грошового ринку - за погодженням з Нацiональним банком України.
(абзац другий частини шостої статтi 36 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
12. Деривативнi контракти, якi є фiнансовими iнструментами, та правочини щодо фiнансових iнструментiв повиннi вчинятися за участю або посередництвом iнвестицiйної фiрми, крiм випадкiв:
(абзац перший частини дванадцятої статтi 36 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
1) розмiщення емiтентом власних цiнних паперiв;
2) викупу та продажу емiтентом власних цiнних паперiв;
3) проведення розрахункiв з використанням неемiсiйних цiнних паперiв;
4) розмiщення казначейських зобов'язань України;
5) внесення цiнних паперiв до статутного (складеного) капiталу юридичної особи;
8) спадкування та правонаступництва щодо цiнних паперiв (у тому числi подiлу спадкового майна);
9) вчинення правочинiв, пов'язаних з виконанням судових рiшень;
10) вчинення правочинiв у процесi приватизацiї;
14) вчинення правочинiв за межами України.
(абзац перший частини дванадцятої статтi 36 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Правочини щодо фiнансових iнструментiв, вчиненi за участю, вiд iменi та/або на користь осiб, до яких застосовано санкцiї вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї", а також правочини щодо цiнних паперiв, емiтентами яких є такi особи, є нiкчемними.
Стаття 37. Конвертацiя цiнних паперiв
Ринкова вартiсть визначається:
1) розпорядження щодо обтяження чи переказу коштiв;
3) розпорядження щодо обтяження чи переказу валютних цiнностей;
4) розпорядження щодо обтяження чи передачi предмета товарної операцiї;
5) розпорядження щодо деривативного контракту;
6) розпорядження щодо майнових прав на активи, передбаченi пунктами 1 - 4 цiєї частини;
1) внутрiшнiми правилами особи, яка приймає та виконує вiдповiднi розпорядження;
2) правилами особи, яка провадить клiрингову дiяльнiсть;
3) угодою щодо лiквiдацiйного неттiнгу, передбаченою статтею 40 цього Закону.
в) вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних.
2. Для цiлей цього Закону моментом оприлюднення передбачених частиною першою цiєї статтi рiшень є:
Стаття 40. Лiквiдацiйний неттiнг
1. Для цiлей цiєї статтi розумiється:
а) замiна вiдповiдно до статтi 604 Цивiльного кодексу України зобов'язань, якi iснували станом на дату лiквiдацiйного неттiнгу, новими грошовими зобов'язаннями, сума яких дорiвнює вартостi зобов'язання, розрахованiй вiдповiдно до пункту 1 цiєї частини. При цьому вважається, що строк виконання вимог за такими новими грошовими зобов'язаннями настав;
4. Лiквiдацiйний неттiнг не здiйснюється, якщо:
1) вiдповiдна генеральна угода не передбачає можливостi проведення лiквiдацiйного неттiнгу;
6. Особливостi проведення лiквiдацiйного неттiнгу щодо зобов'язань юридичних осiб (крiм банкiв), якi є сторонами угоди щодо лiквiдацiйного неттiнгу та щодо яких вiдкрито провадження у справi про банкрутство, встановлюються Кодексом України з процедур банкрутства.
7. Положення цiєї статтi застосовуються також до:
Роздiл V
ПРОФЕСIЙНА ДIЯЛЬНIСТЬ НА РИНКАХ КАПIТАЛУ ТА
ОРГАНIЗОВАНИХ ТОВАРНИХ РИНКАХ
Стаття 41. Види професiйної дiяльностi на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках
4) поєднання провадження професiйним учасником ринкiв капiталу клiрингової дiяльностi з визначення зобов'язань з дiяльнiстю з органiзацiї торгiвлi продукцiєю та/або дiяльнiстю з органiзацiї укладання деривативних контрактiв на товарних бiржах;
(пункт 4 частини першої статтi 41 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
2. На ринках капiталу здiйснюються такi види професiйної дiяльностi:
1) дiяльнiсть з торгiвлi фiнансовими iнструментами;
2) дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi фiнансовими iнструментами;
5) дiяльнiсть з управлiння активами iнституцiйних iнвесторiв;
7) дiяльнiсть з адмiнiстрування недержавних пенсiйних фондiв.
3. Професiйна дiяльнiсть на органiзованих товарних ринках - це дiяльнiсть акцiонерних товариств, товариств з обмеженою вiдповiдальнiстю або товариств з додатковою вiдповiдальнiстю з надання послуг з органiзацiї торгiвлi продукцiєю та/або органiзацiї укладання деривативних контрактiв на товарних бiржах.
(абзац перший частини третьої статтi 41 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
На органiзованих товарних ринках здiйснюється професiйна дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi продукцiєю на товарних бiржах, професiйна дiяльнiсть з органiзацiї укладання деривативних контрактiв на товарних бiржах.
(абзац другий частини третьої статтi 41 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Стаття 42. Типи професiйних учасникiв ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв
1. Професiйнi учасники ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв за типами подiляються на:
3) iнших професiйних учасникiв ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв.
Стаття 43. Системно важливi професiйнi учасники ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв
2. Системно важливими професiйними учасниками ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв є:
2) материнськi фiнансовi холдинги;
3) змiшанi материнськi фiнансовi холдинги;
1) має бiльшiсть прав голосу; або
2) має право формування складу органiв управлiння як учасник (акцiонер); або
3) має можливiсть здiйснювати вирiшальний вплив на управлiння дiяльнiстю на основi угоди; або
4) є учасником (акцiонером) та за умови, що виконується хоча б одна з таких умов:
2) можливiсть замiщення послуг, що надаються професiйним учасником, послугами iнших учасникiв;
Стаття 44. Дiяльнiсть з торгiвлi фiнансовими iнструментами
Дiяльнiсть з торгiвлi фiнансовими iнструментами включає такi види дiяльностi:
4) дiяльнiсть з управлiння портфелем фiнансових iнструментiв;
5) iнвестицiйне консультування;
6) андеррайтинг та/або дiяльнiсть з розмiщення з наданням гарантiї;
7) дiяльнiсть з розмiщення без надання гарантiї.
4) послуги, якi передбачають здiйснення валютних операцiй, у випадках, пов'язаних з наданням iнвестицiйною фiрмою послуг своєму клiєнту. Надання таких послуг здiйснюється з урахуванням вимог Закону України "Про валюту та валютнi операцiї";
6) послуги, пов'язанi з андеррайтингом;
Андеррайтинг передбачає здiйснення iнвестицiйною фiрмою:
3) реєстрацiї проспекту цiнних паперiв;
Стаття 45. Провадження дiяльностi з торгiвлi фiнансовими iнструментами
Кошти та/або iншi активи, що належать клiєнтам та передаються iнвестицiйнiй фiрмi у процесi провадження нею професiйної дiяльностi на ринках капiталу для здiйснення/забезпечення розрахункiв, не є доходами такої iнвестицiйної фiрми.
(частину третю статтi 45 доповнено новим абзацом другим згiдно iз Законом України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX, у зв'язку з цим абзаци другий - четвертий вважати вiдповiдно абзацами третiм - п'ятим) |
Стаття 46. Обов'язки iнвестицiйної фiрми при наданнi послуг клiєнту
Зокрема, таке повiдомлення повинно мiстити iнформацiю про:
а) чи базується рекомендацiя, що надається, на незалежнiй позицiї iнвестицiйної фiрми;
б) запропоновану iнвестицiйну стратегiю;
в) детальний опис конкретних ризикiв, якi несе клiєнт (потенцiйний клiєнт), пов'язаних iз:
таким фiнансовим iнструментом;
емiтентом (щодо цiнного папера);
iншою стороною (щодо деривативного контракту);
4) мiсце та спосiб виконання замовлень клiєнта.
2) послуги надаються за iнiцiативою клiєнтiв (потенцiйних клiєнтiв);
1) клiєнт має статус квалiфiкованого iнвестора;
Стаття 47. Розкриття iнформацiї iнвестицiйною фiрмою
2) вид, тип, клас, форма iснування та форма випуску цiнних паперiв;
4) кiлькiсть цiнних паперiв за кожним правочином;
Стаття 48. Багатостороння система органiзованого ринку
Стаття 49. Професiйна дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi фiнансовими iнструментами
1) дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi цiнними паперами на регульованому фондовому ринку;
3) дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi iнструментами грошового ринку на регульованому грошовому ринку;
4) дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi цiнними паперами на фондовому БТМ;
5) дiяльнiсть з органiзацiї укладення деривативних контрактiв на БТМ деривативних контрактiв;
6) дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi облiгацiями на ОТМ облiгацiй;
7) дiяльнiсть з органiзацiї укладення деривативних контрактiв на ОТМ деривативних контрактiв.
3. Оператор регульованого ринку:
5) встановлює порядок допуску активiв до торгiв на такому регульованому ринку;
7) створює умови для забезпечення розрахункiв за результатами торгiв на такому регульованому ринку;
8) створює умови для розв'язання спорiв мiж учасниками регульованого ринку;
9) оприлюднює iнформацiю щодо торгiв на такому регульованому ринку;
10) здiйснює рекламу регульованого ринку;
11) здiйснює iншi функцiї, передбаченi цим Законом, правилами ринку та актами законодавства.
4) встановлює порядок допуску активiв до торгiв на такому БТМ;
6) створює умови для забезпечення розрахункiв за результатами торгiв на такому БТМ;
7) оприлюднює iнформацiю щодо торгiв на такому БТМ;
9) здiйснює iншi функцiї, передбаченi цим Законом, правилами ринку та актами законодавства.
4) встановлює порядок допуску активiв до торгiв на такому ОТМ;
6) створює умови для забезпечення розрахункiв за результатами торгiв на такому ОТМ;
7) оприлюднює iнформацiю щодо торгiв на такому ОТМ;
9) здiйснює iншi функцiї, передбаченi цим Законом, правилами ринку та актами законодавства.
Стаття 50. Ринок малих та середнiх пiдприємств
1) подання вiдповiдної заяви оператором БТМ;
Стаття 51. Оператори органiзованих ринкiв
2. Дiяльнiсть з органiзацiї торгiвлi на регульованих ринках може здiйснюватися виключно оператором регульованого ринку в порядку, встановленому цим Законом, Законом України "Про товарнi бiржi" та нормативно-правовими актами Нацiональної комiсiї з цiнних паперiв та фондового ринку.
(абзац перший частини другої статтi 51 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Оператором БТМ може бути виключно:
2) оператор регульованого ринку, що отримав вiдповiдну лiцензiю на провадження виду дiяльностi з органiзацiї торгiвлi фiнансовими iнструментами, передбаченого пунктами 4 та/або 5 частини першої статтi 49 цього Закону, або лiцензiю на провадження виду дiяльностi, передбаченого частиною третьої статтi 3 Закону України "Про товарнi бiржi".
(абзац п'ятий частини другої статтi 51 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Оператором ОТМ може бути виключно:
2) оператор регульованого ринку, що отримав вiдповiдну лiцензiю на провадження виду дiяльностi з органiзацiї торгiвлi фiнансовими iнструментами, передбаченого пунктами 6 та/або 7 частини першої статтi 49 цього Закону, або лiцензiю на провадження виду дiяльностi, передбаченого частиною третьою статтi 3 Закону України "Про товарнi бiржi".
(абзац восьмий частини другої статтi 51 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
2) Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку - щодо iнших регульованих ринкiв.
1) мати стаж роботи на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках не менше трьох рокiв;
4) мати бездоганну дiлову репутацiю;
Стаття 52. Утворення та функцiонування органiзованих ринкiв
1. Органiзований ринок утворюється оператором органiзованого ринку.
Органiзований ринок не є юридичною особою.
3) здатнi забезпечувати безперервнiсть надання послуг у випадку збою.
Програмне та апаратне забезпечення, що використовується оператором органiзованого ринку, повинно бути розроблено/виготовлено суб'єктом господарювання, щодо якого не застосовано спецiальнi економiчнi та iншi обмежувальнi заходи (санкцiї) вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї".
Стаття 53. Правила функцiонування органiзованого ринку
1. Правила функцiонування регульованого ринку складаються, зокрема, з порядку:
1) допуску учасникiв регульованих ринкiв до регулярних торгiв;
2) органiзацiї та проведення регулярних торгiв;
3) допуску активiв до торгiв, зупинення та скасування такого допуску;
4) розкриття iнформацiї про функцiонування регульованого ринку та її оприлюднення;
5) розв'язання спорiв мiж учасниками регульованого ринку;
а) оператором регульованого ринку;
б) акцiонерами (учасниками) оператора регульованого ринку;
в) особами, якi здiйснюють контроль над оператором регульованого ринку чи регульованим ринком;
г) учасниками такого регульованого ринку;
8) застосування санкцiй за порушення правил функцiонування регульованого ринку;
10) взаємодiї з Центральним депозитарiєм цiнних паперiв у встановлених законодавством випадках;
11) взаємодiї з Нацiональним банком України у встановлених законодавством випадках.
2. Правила функцiонування БТМ складаються, зокрема, з порядку:
1) допуску учасникiв до торгiв на БТМ;
2) органiзацiї та проведення торгiв;
3) допуску активiв до торгiв, зупинення та скасування такого допуску;
4) розкриття iнформацiї про функцiонування БТМ та її оприлюднення;
6) взаємодiї з Центральним депозитарiєм цiнних паперiв у встановлених законодавством випадках;
7) взаємодiї з Нацiональним банком України у встановлених законодавством випадках.
3. Правила функцiонування БТМ можуть передбачати:
б) акцiонерами (учасниками) оператора БТМ;
2) здiйснення контролю за дотриманням учасниками БТМ правил функцiонування БТМ;
3) накладення санкцiй за порушення правил функцiонування БТМ.
4. Правила функцiонування ОТМ складаються, зокрема, з порядку:
1) допуску учасникiв до торгiв на ОТМ;
2) органiзацiї та проведення торгiв;
3) допуску активiв до торгiв, зупинення та скасування такого допуску;
4) розкриття iнформацiї про функцiонування ОТМ та її оприлюднення;
6) взаємодiї з Центральним депозитарiєм цiнних паперiв у встановлених законодавством випадках;
7) взаємодiї з Нацiональним банком України у встановлених законодавством випадках.
5. Правила функцiонування ОТМ можуть передбачати:
б) акцiонерами (учасниками) оператора ОТМ;
2) здiйснення контролю за дотриманням учасниками ОТМ правил функцiонування ОТМ.
1) контролю за сумами вiдкритих позицiй учасникiв ринку та їх клiєнтiв;
2) отримання вiд учасникiв ринку iнформацiї (зокрема всiєї необхiдної документацiї) щодо:
а) розмiру та мети позицiї або взятого зобов'язання;
б) їх прямих або опосередкованих власникiв;
г) вiдповiдних активiв i зобов'язань на вiдповiдному ринку;
Стаття 54. Перелiк органiзованих ринкiв
Стаття 55. Алгоритмiчна торгiвля
3) пiдтвердження заявок або котирувань;
4) проведення обробки даних щодо виконаних за результатами торгiв операцiй.
2. Високочастотна торгiвля - технiка алгоритмiчної торгiвлi, що характеризується такими ознаками:
1) є стiйкими до зовнiшнього втручання;
1) регулярно, але не рiдше одного разу на рiк;
2) проводять високочастотну алгоритмiчну торгiвлю.
1) заявок або котирувань, сформованих у ходi алгоритмiчної торгiвлi;
3) осiб, якi iнiцiювали заявку або котирування.
4) перелiк обставин, що становлять надзвичайну ситуацiю на ринку;
7) вимоги до тестового середовища операторiв органiзованих ринкiв.
Стаття 56. Механiзми пiдтримання лiквiдностi
1. Оператор регульованого ринку зобов'язаний забезпечити:
1) акцiй, щодо яких iснує лiквiдний ринок;
2) цiнних паперiв бiржових iнвестицiйних фондiв, щодо яких iснує лiквiдний ринок;
4) ф'ючерсiв на iндекси акцiй та опцiони на iндекси акцiй, щодо яких iснує лiквiдний ринок.
3. Оператор регульованого ринку публiкує на своєму веб-сайтi:
1) перелiк учасникiв регульованого ринку, що пiдписали договiр про виконання функцiй маркет-мейкера;
2) вимоги до договору про виконання функцiй маркет-мейкера;
Стаття 57. Вимоги до надання iнформацiї оператором органiзованого ринку
2) вид, тип, клас, форма iснування та форма випуску цiнних паперiв;
4) кiлькiсть цiнних паперiв за кожним правочином;
7) iншi вiдомостi, визначенi Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку.
До зазначеної iнформацiї не включаються вiдомостi про сторони правочинiв.
1) вид деривативного контракту;
2) тип деривативного контракту залежно вiд наявностi зобов'язання щодо передачi базового активу;
3) тип деривативного контракту залежно вiд типу базового активу та/або базового показника;
4) цiна деривативного контракту;
5) дата укладання деривативного контракту;
6) строк деривативного контракту;
7) iншi вiдомостi, визначенi Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку.
До зазначеної iнформацiї не включаються вiдомостi про сторони деривативного контракту.
Стаття 58. Клiрингова дiяльнiсть
1. Клiрингова дiяльнiсть включає такi види дiяльностi:
1) клiрингову дiяльнiсть з визначення зобов'язань;
2) клiрингову дiяльнiсть центрального контрагента.
1) така дiяльнiсть провадиться стосовно правочинiв щодо цiнних паперiв, дiяльнiсть з депозитарного облiку та обслуговування обiгу щодо яких вiн провадить вiдповiдно до Закону України "Про депозитарну систему України";
Нацiональний банк України провадить клiрингову дiяльнiсть з визначення зобов'язань за умови, що така дiяльнiсть провадиться стосовно правочинiв щодо цiнних паперiв, дiяльнiсть з депозитарного облiку та обслуговування обiгу щодо яких вiн провадить вiдповiдно до Закону України "Про депозитарну систему України".
Стаття 59. Провадження клiрингової дiяльностi з визначення зобов'язань
2) подання документiв не в повному обсязi, наявнiсть в них неповної або недостовiрної iнформацiї;
3) невiдповiднiсть розмiру початкового капiталу вимогам закону.
Стаття 60. Провадження клiрингової дiяльностi центрального контрагента
2) правочинiв щодо фiнансових iнструментiв;
Особа, яка провадить дiяльнiсть, передбачену цiєю частиною, є центральним контрагентом.
Стаття 61. Набуття статусу клiрингової установи
1. Правила клiрингу повиннi мiстити, зокрема:
1) вимоги до учасникiв клiрингу;
2) твердження про провадження клiринговою установою дiяльностi:
а) клiрингової дiяльностi з визначення зобов'язань; або
б) клiрингової дiяльностi центрального контрагента;
3) порядок, умови допуску зобов'язань до клiрингу;
4) права i обов'язки особи, яка провадить клiрингову дiяльнiсть, та учасникiв клiрингу;
9) опис системи клiрингового облiку;
10) опис системи управлiння ризиками та гарантiй особи, яка провадить клiрингову дiяльнiсть;
11) опис системи захисту iнформацiї;
12) випадки застосування процедури лiквiдацiйного неттiнгу;
13) iншi положення вiдповiдно до цього Закону та iнших законiв.
Правила клiрингу особи, яка провадить клiрингову дiяльнiсть з визначення зобов'язань за правочинами з цiнними паперами, додатково повиннi передбачати порядок подання особою, яка провадить клiрингову дiяльнiсть щодо цiнних паперiв, Центральному депозитарiю цiнних паперiв та Нацiональному банку України вiдповiдно до встановленої Законом України "Про депозитарну систему України" компетенцiї iнформацiї у розрiзi клiєнтiв Центрального депозитарiю цiнних паперiв та/або Нацiонального банку України та їх депонентiв про здiйснення переказу цiнних паперiв за результатами клiрингу зобов'язань за правочинами щодо цiнних паперiв, вчиненими на органiзованому ринку капiталу та поза ним, якщо проводяться розрахунки за принципом "поставка цiнних паперiв проти оплати" (крiм випадку провадження клiрингової дiяльностi Центральним депозитарiєм цiнних паперiв або Нацiональним банком України).
Стаття 63. Органiзацiя клiрингу
2. Порядок здiйснення клiрингу за договорами щодо фiнансових iнструментiв та за деривативними контрактами, а також порядок контролю за провадженням клiрингової дiяльностi встановлюються Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку.
(частина друга статтi 63 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Стаття 65. Депозитарна дiяльнiсть
Стаття 66. Дiяльнiсть з управлiння активами iнституцiйних iнвесторiв
Дiяльнiсть з управлiння активами iнституцiйних iнвесторiв включає такi види дiяльностi:
1) дiяльнiсть з управлiння активами;
2) дiяльнiсть з управлiння iпотечним покриттям.
2. Дiяльнiсть з управлiння активами iнституцiйних iнвесторiв регулюється спецiальним законодавством.
Стаття 68. Дiяльнiсть з адмiнiстрування недержавних пенсiйних фондiв
2. Дiяльнiсть з адмiнiстрування недержавних пенсiйних фондiв регулюється спецiальним законодавством.
Стаття 69. Поєднання мiж собою окремих видiв професiйної дiяльностi на ринках капiталу
5. Дiяльнiсть з управлiння активами iнституцiйних iнвесторiв може поєднуватися iз дiяльнiстю з адмiнiстрування недержавних пенсiйних фондiв вiдповiдно до вимог, встановлених Законом України "Про недержавне пенсiйне забезпечення".
Професiйна дiяльнiсть на ринках капiталу провадиться Нацiональним банком України з урахуванням особливостей та вiдповiдно до компетенцiї, встановленої Законом України "Про депозитарну систему України".
2) емiсiйний дохiд, що належить до iнструментiв капiталу;
3) накопиченi прибутки або збитки;
4) накопичений iнший сукупний дохiд;
4. Професiйнi учасники ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв зобов'язанi:
Стаття 71. Лiцензування професiйної дiяльностi на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках
1) особами, якi провадять дiяльнiсть, передбачену частиною шiстнадцятою статтi 44 цього Закону;
3. Заява про видачу лiцензiї повинна мiстити iнформацiю про:
1) заявника: повне найменування (у розумiннi Цивiльного кодексу України), iдентифiкацiйний код юридичної особи, код LEI (за наявностi), мiсцезнаходження, поштову адресу, номери засобiв зв'язку, адресу електронної пошти для офiцiйного каналу зв'язку;
д) початковий капiтал заявника та джерела його походження;
8) копiя платiжного документа, що пiдтверджує внесення плати за видачу лiцензiї.
в) довiдку про структуру власностi юридичної особи заявника, що дає змогу встановити кiнцевих бенефiцiарних власникiв заявника або їх вiдсутнiсть, в якiй зазначаються, зокрема: для юридичної особи - власника, кiнцевого бенефiцiарного власника заявника - повне найменування, iдентифiкацiйний код юридичної особи, код LEI (за наявностi); для фiзичної особи - власника, кiнцевого бенефiцiарного власника заявника - iм'я (у розумiннi Цивiльного кодексу України) та реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв, КВЕД кожної юридичної особи, зазначеної в довiдцi, належнiсть таких осiб до суб'єктiв господарювання, щодо яких здiйснюється державне регулювання їх основного виду економiчної дiяльностi, та назва органу державної влади, що здiйснює таке державне регулювання;
4) вiдомостi щодо початкового капiталу заявника та джерел його походження:
5) iнформацiю щодо фiнансового стану:
14) копiю платiжного документа, що пiдтверджує внесення плати за видачу лiцензiї.
4) iнформацiю, що дає змогу зробити висновок про наявнiсть механiзмiв зупинення торгiв;
9. Юридична особа, яка подає заяву про видачу лiцензiї на провадження вiдповiдного виду дiяльностi в межах депозитарної дiяльностi, розкриває в документах, передбачених частиною четвертою цiєї статтi, iнформацiю та надає додатковi документи вiдповiдно до вимог Закону України "Про депозитарну систему України" (у разi якщо обсяг розкриття та перелiк документiв встановлений таким законом).
10. Юридична особа, яка подає заяву про видачу лiцензiї на провадження дiяльностi з управлiння iпотечним покриттям, розкриває в документах, передбачених частиною четвертою цiєї статтi, iнформацiю та надає додатковi документи вiдповiдно до вимог Закону України "Про iпотечнi облiгацiї" (у разi якщо обсяг розкриття та перелiк документiв встановлений таким законом).
11. Юридична особа, яка подає заяву про видачу лiцензiї на провадження дiяльностi з управлiння активами, розкриває в документах, передбачених частиною четвертою цiєї статтi, iнформацiю та надає додатковi документи вiдповiдно до вимог Закону України "Про iнститути спiльного iнвестування" (у разi якщо обсяг розкриття та перелiк документiв встановлений таким законом), а у разi якщо дiяльнiсть такої юридичної особи буде передбачати здiйснення управлiння активами недержавних пенсiйних фондiв - також вiдповiдно до вимог Закону України "Про недержавне пенсiйне забезпечення" (у разi якщо обсяг розкриття та перелiк документiв встановлений таким законом).
13. Юридична особа, яка подає заяву про видачу лiцензiї на провадження дiяльностi з адмiнiстрування недержавних пенсiйних фондiв, розкриває в документах, передбачених частиною четвертою цiєї статтi, iнформацiю та надає додатковi документи вiдповiдно до вимог Закону України "Про недержавне пенсiйне забезпечення" (у разi якщо обсяг розкриття та перелiк документiв встановлений таким законом).
Документи та iнформацiя, що мiстять банкiвську таємницю, надаються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".
22. Нацiональна комiсiя з цiнних паперiв та фондового ринку протягом п'яти робочих днiв з дня отримання документiв надає юридичнiй особi, яка має намiр провадити професiйну дiяльнiсть на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках, пiдтвердження отримання повного перелiку документiв, передбачених цiєю статтею, iз зазначенням контактної iнформацiї (iм'я (у розумiннi Цивiльного кодексу України), посада, номери засобiв зв'язку) посадової особи, вiдповiдальної за органiзацiю розгляду заяви та доданих до неї документiв Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, або повiдомляє офiцiйним каналом зв'язку про залишення заяви про видачу лiцензiї без розгляду у зв'язку з отриманням неповного перелiку документiв iз зазначенням вiдповiдних пояснень.
2) юридична особа, яка має намiр провадити професiйну дiяльнiсть на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках, не вiдповiдає вимогам закону та лiцензiйним умовам та/або вимогам до провадження певного виду професiйної дiяльностi на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках, встановленим законодавством.
(пункт 2 частини першої статтi 72 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Порушення на ринках капiталу та органiзованих товарних ринках вважається вчиненим системно, якщо:
17) щодо професiйного учасника ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв встановлено наявнiсть контролерiв, якi є юридичними особами - резидентами держав, що здiйснюють збройну агресiю проти України у значеннi, наведеному у статтi 1 Закону України "Про оборону України";
(пункт 2 частини першої статтi 72 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
20) з iнших пiдстав, прямо передбачених законом.
Стаття 74. Участь у професiйних учасниках ринкiв капiталу та органiзованих товарних ринкiв
Документи та iнформацiя, що мiстять банкiвську таємницю, надаються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".
2) iдентифiкацiйнi данi особи, яка має намiр набути або збiльшити участь: повне найменування (у розумiннi Цивiльного кодексу України), iдентифiкацiйний код юридичної особи, код LEI (за наявностi), мiсцезнаходження, поштову адресу, адресу електронної пошти для офiцiйного каналу зв'язку, номери засобiв зв'язку;
4) перелiк операцiй, якi здiйснює така особа в рамках провадження господарської дiяльностi;
а) iм'я (у розумiннi Цивiльного кодексу України);
а) iм'я (у розумiннi Цивiльного кодексу України);
2) iдентифiкацiйнi данi особи, яка має намiр набути або збiльшити участь: iм'я (у розумiннi Цивiльного кодексу України), дату та мiсце народження, серiю та номер паспорта (iншого документа, що посвiдчує особу та вiдповiдно до законодавства України може бути використаний на територiї України для вчинення правочинiв) та реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв (крiм фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний орган державної податкової служби i мають вiдповiдну вiдмiтку в паспортi) або унiкальний номер запису в Єдиному державному демографiчному реєстрi, адресу реєстрацiї, поштову адресу, адресу електронної пошти для офiцiйного каналу зв'язку, номери засобiв зв'язку;
7) перелiк операцiй, якi здiйснює така особа в рамках провадження господарської дiяльностi;
2) мету, спосiб, обсяг, вартiсть набуття участi або її збiльшення;
3) фiнансування набуття участi або її збiльшення;
8) особа, яка має намiр набути або збiльшити участь, не вiдповiдає вимогам закону.
1) є юридичною особою - резидентом держави, що здiйснює збройну агресiю проти України у значеннi, наведеному у статтi 1 Закону України "Про оборону України";
(пункт 1 частини вiсiмнадцятої статтi 74 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
3) до особи або до її посадових осiб застосованi санкцiї вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї";
5) особа пiдконтрольна особам, зазначеним у пунктах 1 - 4 цiєї частини, або має таких осiб серед власникiв iстотної участi;
(пункт 5 частини вiсiмнадцятої статтi 74 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
6) не вiдповiдає вимогам законодавства.
2) здiйснення нагляду за операцiйною дiяльнiстю професiйного учасника;
3) запобiгання та врегулювання конфлiктiв iнтересiв;
4) вiдповiдальнiсть за неналежну органiзацiю корпоративного управлiння.
6) затвердження та контроль органiзацiї комплаєнсу, управлiння ризиками та внутрiшнього аудиту;
7) контроль розкриття iнформацiї вiдповiдно до вимог цього Закону та надання iнформацiї клiєнтам;
Орган, вiдповiдальний за здiйснення нагляду, створює постiйно дiючий комiтет з управлiння ризиками.
2) наглядова рада створює постiйно дiючi комiтети:
а) комiтет з питань аудиту (аудиторський комiтет);
в) комiтет з питань призначень;
г) комiтет з управлiння ризиками.
Наглядова рада може створювати iншi постiйно дiючi та тимчасовi комiтети;
Комiтет з питань аудиту i комiтет з управлiння ризиками можуть бути об'єднаними.
Комiтет з питань призначень i комiтет з винагород можуть бути об'єднаними.
До складу кожного комiтету входить не менше трьох членiв наглядової ради.
1) органом, вiдповiдальним за здiйснення нагляду, є наглядова рада;
2) наглядова рада створює постiйно дiючi комiтети:
а) комiтет з питань аудиту (аудиторський комiтет);
в) комiтет з питань призначень;
г) комiтет з управлiння ризиками.
Наглядова рада може створювати iншi постiйно дiючi та тимчасовi комiтети;
Комiтет з винагород та комiтет з питань призначень можуть бути об'єднаними.
До складу кожного комiтету входить не менше трьох членiв наглядової ради.
додатковi квалiфiкацiйнi вимоги до членiв наглядової ради щодо їх професiйної придатностi.
Роздiл VI
ДIЯЛЬНIСТЬ, ПОВ'ЯЗАНА З РИНКАМИ КАПIТАЛУ ТА
ОРГАНIЗОВАНИМИ ТОВАРНИМИ РИНКАМИ
2) розповсюдження в режимi безперервного оновлення консолiдованої iнформацiї;
3) подання звiтних даних до Нацiональної комiсiї з цiнних паперiв та фондового ринку.
Авторизацiї пiдлягає кожний окремий вид дiяльностi, визначений частиною першою цiєї статтi.
Стаття 79. Порядок авторизацiї
1) заяву про включення до Реєстру уповноважених осiб;
4) iнформацiю про членiв виконавчого органу та/або наглядової ради;
5) iнформацiю про капiтал та про джерела його походження;
7) iнформацiю про органiзацiю дiяльностi, зокрема про:
а) бiзнес-план (бiзнес-стратегiю) на наступнi три роки;
г) функцiї, послуги та дiяльнiсть, що провадяться чи планується провадити iз залученням третiх осiб;
8) внутрiшнi документи щодо провадження дiяльностi, зокрема:
10) iнформацiю про засоби забезпечення безперервностi провадження дiяльностi.
2) невiдповiднiсть документiв, поданих на погодження, вимогам законодавства;
Стаття 80. Анулювання свiдоцтва про включення до Реєстру уповноважених осiб
Такi програмно-технiчнi комплекси повиннi забезпечувати можливiсть оприлюднення iнформацiї у формi вiдкритих даних. При цьому вимоги абзацу другого частини першої статтi 101 Закону України "Про доступ до публiчної iнформацiї" не застосовуються до осiб, якi провадять дiяльнiсть з оприлюднення регульованої iнформацiї вiд iменi учасникiв ринкiв капiталу та професiйних учасникiв органiзованих товарних ринкiв.
Такi програмно-технiчнi комплекси повиннi забезпечувати можливiсть оприлюднення iнформацiї у формi вiдкритих даних. При цьому вимоги абзацу другого частини першої статтi 101 Закону України "Про доступ до публiчної iнформацiї" не застосовуються до осiб, якi провадять дiяльнiсть з розповсюдження в режимi безперервного оновлення консолiдованої iнформацiї.
Стаття 84. Реєстр пов'язаних агентiв
3) органiзацiї розмiщення цiнних паперiв в рамках дiяльностi з розмiщення без надання гарантiї;
6. Включення до реєстру пов'язаних агентiв проводиться на безоплатнiй основi.
1) повiдомила про вiдмову вiд намiру провадити дiяльнiсть пов'язаного агента;
Стаття 85. Дiяльнiсть пов'язаного агента
1. Статус пов'язаного агента можуть набути виключно особи, внесенi до реєстру пов'язаних агентiв.
Стаття 86. Дiяльнiсть торгового репозиторiю
Торговий репозиторiй забезпечує:
1) присвоєння iдентифiкатора деривативним контрактам;
Стаття 88. Порядок авторизацiї торгових репозиторiїв
1) заяву про включення до Реєстру торгових репозиторiїв;
5) про капiтал та джерела його походження;
7) щодо органiзацiї дiяльностi, зокрема:
а) бiзнес-план (бiзнес-стратегiю) на наступнi три роки;
8) внутрiшнi документи щодо провадження дiяльностi торгового репозиторiю, зокрема:
в) iнформацiю про тарифи торгового репозиторiю;
9) iнформацiю про систему та засоби, що забезпечують безперервнiсть, постiйнiсть надання послуг.
Стаття 89. Анулювання свiдоцтва про включення до Реєстру торгових репозиторiїв
1. Пiдставою для анулювання свiдоцтва про включення до Реєстру торгових репозиторiїв є:
Стаття 90. Вимоги до торгового репозиторiю
Роздiл VII
ЕМIСIЯ ТА ОБIГ ЦIННИХ ПАПЕРIВ
Стаття 91. Емiсiя цiнних паперiв
Стаття 92. Етапи емiсiї цiнних паперiв
1. Емiсiя акцiй здiйснюється за такими етапами:
6) присвоєння акцiй коду ISIN та отримання емiтентом коду LEI;
9) затвердження результатiв емiсiї акцiй органом емiтента, уповноваженим приймати таке рiшення;
11) реєстрацiя змiн до статуту акцiонерного товариства в органах державної реєстрацiї;
3) укладення у разi потреби договору про призначення адмiнiстратора;
7) присвоєння цiнним паперам коду ISIN та отримання емiтентом коду LEI;
3. Емiсiя деривативних цiнних паперiв та сертифiкатiв ФОН здiйснюється за такими етапами:
6) присвоєння цiнним паперам коду ISIN та отримання емiтентом коду LEI;
4. Емiсiя депозитних сертифiкатiв банкiв здiйснюється за такими етапами:
4) присвоєння випуску депозитних сертифiкатiв банкiв коду ISIN та отримання емiтентом коду LEI;
5) розмiщення депозитних сертифiкатiв банкiв;
7) реєстрацiя Центральним депозитарiєм цiнних паперiв випуску депозитних сертифiкатiв банку.
Стаття 93. Реєстрацiя та вiдмова в реєстрацiї випуску цiнних паперiв
2. Нацiональна комiсiя з цiнних паперiв та фондового ринку протягом 25 робочих днiв:
1) невiдповiдностi поданих документiв вимогам законодавства;
3) порушення встановленого законодавством порядку прийняття рiшення про емiсiю;
Стаття 94. Облiк зареєстрованих випускiв цiнних паперiв
Стаття 95. Звiт про результати емiсiї цiнних паперiв
2) емiсiю цiнних паперiв визнано недобросовiсною;
3) встановлено невiдповiднiсть поданих документiв вимогам законодавства.
Стаття 96. Недобросовiсна емiсiя цiнних паперiв
2. Пiдставами для визнання емiсiї цiнних паперiв недобросовiсною є:
3) неодноразове грубе порушення емiтентом прав iнвесторiв пiд час емiсiї цiнних паперiв.
Стаття 97. Публiчна пропозицiя цiнних паперiв
2. Публiчна пропозицiя може здiйснюватися:
1) емiтентом у процесi емiсiї цiнних паперiв;
2) емiтентом щодо викуплених цiнних паперiв;
3) оферентом щодо продажу належних йому цiнних паперiв.
4. Вимоги щодо необхiдностi оформлення та оприлюднення проспекту не поширюються на такi випадки:
1) публiчна пропозицiя здiйснюється виключно серед квалiфiкованих iнвесторiв;
8) здiйснюється емiсiя державних цiнних паперiв та облiгацiй мiсцевих позик;
а) акцiї конвертуються з iнших цiнних паперiв;
в) проведення регулярних торгiв такими цiнними паперами на iншому регульованому фондовому ринку;
Вимоги пiдпункту "в" пункту 11 цiєї частини не застосовуються в будь-якому з таких випадкiв:
Стаття 98. Проспект цiнних паперiв
У реєстрацiйному документi повинна мiститися iнформацiя про емiтента.
Анотацiя також повинна мiстити застереження, що:
1) її необхiдно розглядати як вступ до проспекту;
Анотацiя не може мiстити посилання на iншi документи, крiм iнших частин цього самого проспекту.
Iнформацiя, що мiститься в базовому проспектi, оновлюється у випадках, встановлених законодавством.
Iнформацiя про остаточну цiну, за якою вiдчужуються цiннi папери, повинна:
1) оприлюднюватися вiдповiдно до вимог частин першої i другої статтi 102 цього Закону;
Стаття 99. Затвердження проспекту цiнних паперiв
1) невiдповiдностi поданих документiв вимогам законодавства;
Стаття 100. Дiйснiсть проспекту цiнних паперiв та внесення до нього змiн
У разi оформлення проспекту фiзичною особою додатки до нього пiдписуються такою фiзичною особою.
Стаття 101. Мова проспекту цiнних паперiв
Стаття 102. Розкриття iнформацiї, що мiститься у проспектi цiнних паперiв
2. Проспект вважається оприлюдненим, якщо його розмiщено в електроннiй формi:
1) на веб-сайтi особи, яка здiйснює публiчну пропозицiю;
Стаття 103. Здiйснення публiчної пропозицiї емiтентом у процесi емiсiї
2) дотримання вимог статтi 92 цього Закону;
3) реєстрацiї випуску цiнних паперiв вiдповiдно до вимог статтi 93 цього Закону.
1. Публiчна пропозицiя викуплених емiтентом акцiй здiйснюється в порядку, встановленому Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, виключно за умови оприлюднення проспекту, затвердженого Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, якщо iнше не встановлено цим Законом та/або нормативно-правовими актами Нацiональної комiсiї з цiнних паперiв та фондового ринку, а також за умови виконання вимог статтi 77 Закону України "Про акцiонернi товариства". Здiйснення публiчної пропозицiї викуплених емiтентом акцiй є можливим лише за умови дiйсностi проспекту.
Стаття 105. Проспект цiнних паперiв у разi здiйснення публiчної пропозицiї цiнних паперiв оферентом
Стаття 107. Емiсiя окремих видiв цiнних паперiв
2. Вимоги цього роздiлу не застосовуються до емiсiї державних облiгацiй України, казначейських зобов'язань та державних деривативiв.
(частина друга статтi 107 у редакцiї Закону України вiд 30.06.2021р. N 1587-IX) |
Роздiл VIII
ЗБОРИ ВЛАСНИКIВ ОБЛIГАЦIЙ ТА АДМIНIСТРАТОР
Стаття 108. Сфера застосування законодавства про збори власникiв облiгацiй та адмiнiстратора
1) звичайних корпоративних облiгацiй;
2) облiгацiй внутрiшнiх мiсцевих позик.
2. Положення цього роздiлу застосовуються до iпотечних облiгацiй з особливостями, визначеними Законом України "Про iпотечнi облiгацiї".
Стаття 109. Компетенцiя зборiв власникiв облiгацiй
2. До компетенцiї зборiв власникiв облiгацiй вiдповiдного випуску належить:
6) погодження умов конвертацiї облiгацiй в акцiї (якщо емiтентом облiгацiй є акцiонерне товариство);
7) надiлення адмiнiстратора повноваженнями iншими, нiж передбаченi цим Законом;