ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" та деяких iнших законодавчих актiв України щодо правових засад утворення та функцiонування Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2016 р., N 31, ст. 545 iз наступними змiнами) такi змiни:
1. У статтi 31:
частину другу доповнити пунктами 3 i 4 такого змiсту:
"3) Спецiалiзований окружний адмiнiстративний суд;
4) Спецiалiзований апеляцiйний адмiнiстративний суд";
перше речення частини четвертої викласти в такiй редакцiї:
"4. У складi вищого спецiалiзованого суду можуть утворюватися судовi палати для розгляду окремих категорiй справ у першiй iнстанцiї, а також апеляцiйна палата для розгляду справ в апеляцiйнiй iнстанцiї".
2. Роздiл XII "Прикiнцевi та перехiднi положення" доповнити пунктами 63 - 87 такого змiсту:
"63. Конкурс на зайняття посад суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду оголошується Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України протягом одного мiсяця з дня набрання чинностi законом України щодо утворення Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду.
64. Протягом трьох рокiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" та деяких iнших законодавчих актiв України щодо правових засад утворення та функцiонування Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду":
1) конкурс на зайняття посад суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду проводиться з урахуванням особливостей, передбачених цим роздiлом;
2) з метою сприяння Вищiй квалiфiкацiйнiй комiсiї суддiв України у встановленнi вiдповiдностi кандидатiв на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду критерiям доброчесностi та професiйної компетентностi для цiлей квалiфiкацiйного оцiнювання утворюється i дiє Експертна рада.
65. Експертна рада утворюється Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України у порядку, визначеному цим роздiлом, та є її допомiжним i дорадчим органом.
Громадська рада доброчесностi на час дiяльностi Експертної ради не залучається до встановлення вiдповiдностi кандидатiв на зайняття посад суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду передбаченим законом критерiям професiйної етики та доброчесностi для цiлей квалiфiкацiйного оцiнювання.
66. До складу Експертної ради входять:
1) три особи, запропонованi Радою суддiв України;
2) три особи, запропонованi мiжнародними та iноземними органiзацiями, якi вiдповiдно до мiжнародних або мiждержавних угод протягом останнiх п'яти рокiв надають Українi мiжнародну технiчну допомогу у сферi судової реформи та/або запобiгання i протидiї корупцiї (далi - мiжнароднi та iноземнi органiзацiї). Мiжнароднi та iноземнi органiзацiї погоджують пропозицiї щодо спiльного списку кандидатiв.
Кiлькiсть запропонованих кандидатiв до складу Експертної ради у списках, що подаються до Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, повинна щонайменше вдвiчi перевищувати кiлькiсть вакантних посад.
67. Членом Експертної ради може бути громадянин України або iноземець, який:
1) на день призначення досяг тридцяти п'яти рокiв;
2) має вищу юридичну освiту ступеня магiстра, здобуту в Українi, та/або вищу юридичну освiту вiдповiдного ступеня, здобуту за кордоном;
3) має стаж професiйної дiяльностi у сферi права щонайменше п'ять рокiв;
4) має високi моральнi якостi та бездоганну дiлову репутацiю;
5) є правником iз визнаним рiвнем компетентностi;
6) вiдповiдає критерiю полiтичної нейтральностi.
68. Рада суддiв України протягом тридцяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" та деяких iнших законодавчих актiв України щодо правових засад утворення та функцiонування Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду" формує список кандидатiв до складу Експертної ради, про що ухвалює рiшення.
69. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi зовнiшнiх зносин, разом iз Секретарiатом Кабiнету Мiнiстрiв України протягом десяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" та деяких iнших законодавчих актiв України щодо правових засад утворення та функцiонування Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду" формує перелiк мiжнародних та iноземних органiзацiй i надсилає його до Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України.
70. Протягом п'яти днiв з дня отримання перелiку мiжнародних та iноземних органiзацiй Вища квалiфiкацiйна комiсiя суддiв України звертається до органiзацiй, включених до такого перелiку, для отримання вiд них пропозицiй щодо кандидатур до складу Експертної ради.
71. Вища квалiфiкацiйна комiсiя суддiв України протягом п'ятнадцяти днiв з дня отримання спискiв запропонованих кандидатiв до складу Експертної ради ухвалює рiшення про призначення осiб до складу Експертної ради.
72. Член Експертної ради призначається строком на три роки.
73. Експертна рада вважається утвореною та розпочинає дiяльнiсть за умови призначення до її складу щонайменше чотирьох членiв, з яких щонайменше двоє запропонованi мiжнародними та iноземними органiзацiями.
74. Основною формою роботи Експертної ради є засiдання, яке є повноважним за умови присутностi на ньому не менше чотирьох членiв ради.
Засiдання Експертної ради проводяться вiдкрито. Iнформацiя про час i мiсце проведення засiдання, порядок денний та рiшення Експертної ради оприлюднюються на офiцiйному веб-порталi судової влади України.
Державна судова адмiнiстрацiя України забезпечує вiдео-, аудiофiксацiю i трансляцiю засiдань Експертної ради в режимi реального часу на офiцiйному веб-порталi судової влади України.
Експертна рада може проводити свої засiдання у вiддаленому режимi з використанням електронних засобiв вiдеозв'язку.
Член Експертної ради має право брати участь у засiданнях i ухваленнi рiшень Експертної ради у вiддаленому режимi з використанням електронних засобiв вiдеозв'язку.
75. Експертна рада:
1) затверджує та оприлюднює регламент роботи Експертної ради;
2) збирає, перевiряє та аналiзує iнформацiю стосовно кандидатiв на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду;
3) має право звертатися до кандидатiв на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, а також до спецiально уповноважених суб'єктiв у сферi протидiї корупцiї, iнших органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ та органiзацiй незалежно вiд форми власностi та пiдпорядкування, їх посадових осiб, будь-яких юридичних осiб щодо надання пояснень, документiв чи iнформацiї з метою перевiрки кандидатiв на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду. Орган або особа протягом десяти календарних днiв з дня отримання запиту Експертної ради надає необхiднi пояснення, iнформацiю та/або документи (їх копiї);
4) пiд час проведення Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України квалiфiкацiйного оцiнювання кандидатiв на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду пiсля складення ними квалiфiкацiйного iспиту у разi потреби проводить спiвбесiди з вiдповiдними кандидатами з метою їх перевiрки на вiдповiднiсть критерiям доброчесностi та професiйної компетентностi;
5) на етапi дослiдження матерiалiв досьє та проведення Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України спiвбесiди з кандидатами на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду може надати Вищiй квалiфiкацiйнiй комiсiї суддiв України висновок про невiдповiднiсть кандидата критерiям доброчесностi та/або професiйної компетентностi;
6) вживає заходiв для захисту персональних даних, iнформацiї з обмеженим доступом, що стали вiдомi Експертнiй радi, її членам у зв'язку iз здiйсненням повноважень.
Для здiйснення своїх повноважень члени Експертної ради мають право безоплатного та повного доступу до вiдкритих державних реєстрiв, матерiалiв досьє кандидатiв на посади суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, а також до матерiалiв суддiвських досьє суддiв, якi беруть участь у вiдповiдному конкурсi. У разi якщо до iнформацiї, що мiститься в таких досьє, законом встановлено спецiальнi чи особливi вимоги доступу, доступ до такої iнформацiї здiйснюється в порядку, передбаченому вiдповiдним законом.
76. Член Експертної ради зобов'язаний:
1) брати участь у роботi Експертної ради особисто, без права делегування своїх повноважень iншим особам;
2) не використовувати в цiлях iнших, нiж для виконання своїх обов'язкiв як члена Експертної ради, персональнi данi та iншу iнформацiю, що стала йому вiдома у зв'язку з участю в роботi Експертної ради. Порушення цiєї вимоги має наслiдком вiдповiдальнiсть, установлену законом;
3) вiдмовитися вiд участi у збираннi iнформацiї та розглядi питання стосовно кандидата на посаду суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду, Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, якщо член Експертної ради має або мав особистi чи дiловi стосунки з кандидатом та/або брав участь у справах, якi розглядав чи розглядає суддя, який є кандидатом на посаду суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду, Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, та/або за наявностi iншого конфлiкту iнтересiв чи обставин, що можуть вплинути на його об'єктивнiсть або неупередженiсть як члена Експертної ради.
77. На запит члена Експертної ради для органiзацiйного, технiчного забезпечення здiйснення його повноважень Експертна рада може залучати помiчникiв, перекладачiв.
78. Члени Експертної ради здiйснюють свої повноваження на громадських засадах.
Члени Експертної ради, якi постiйно не проживають у мiстi Києвi, мають право на компенсацiю витрат на проживання та переїзд за рахунок коштiв Державного бюджету України.
Порядок та граничнi розмiри компенсацiї таких витрат визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
79. Органiзацiйне та матерiально-технiчне забезпечення дiяльностi Експертної ради здiйснює Державна судова адмiнiстрацiя України.
Фiнансування дiяльностi Експертної ради може здiйснюватися iз залученням мiжнародної технiчної допомоги.
80. Висновок Експертної ради про невiдповiднiсть кандидата на посаду суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду, Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду критерiям доброчесностi та/або професiйної компетентностi є ухваленим, якщо за нього проголосували не менше нiж чотири члени Експертної ради, з яких щонайменше двоє запропонованi мiжнародними та iноземними органiзацiями.
Висновок Експертної ради про невiдповiднiсть кандидата на посаду суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду, Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду критерiям доброчесностi та/або професiйної компетентностi має бути вмотивованим та мiстити результати поiменного голосування членiв Експертної ради.
Експертна рада може ухвалити висновок, передбачений цим пунктом, не пiзнiше сорока п'яти днiв з дня оголошення результатiв квалiфiкацiйного iспиту.
81. Якщо Експертна рада ухвалила висновок, передбачений пунктом 80 цього роздiлу, або не змогла ухвалити такий висновок у разi однакової кiлькостi голосiв "за" i "проти", питання вiдповiдностi кандидата на посаду суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду, Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду критерiям доброчесностi та/або професiйної компетентностi виноситься на спецiальне спiльне засiдання Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України та Експертної ради.
Таке спецiальне спiльне засiдання проводиться не пiзнiше шiстдесяти днiв з дня оголошення результатiв квалiфiкацiйного iспиту. Рiшення щодо вiдповiдностi кандидата критерiям доброчесностi та/або професiйної компетентностi ухвалюється бiльшiстю голосiв спiльного складу Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України та Експертної ради, за умови що за нього проголосували не менше двох членiв Експертної ради, запропонованих мiжнародними та iноземними органiзацiями. У разi неприйняття такого рiшення кандидат вважається таким, що припинив участь у конкурсi.
82. Спецiалiзований окружний адмiнiстративний суд та Спецiалiзований апеляцiйний адмiнiстративний суд розпочинають роботу за умови призначення за результатами конкурсу, проведеного вiдповiдно до цього Закону, щонайменше половини суддiв вiдповiдного суду в порядку, визначеному цим Законом.
83. Не пiзнiше нiж через тридцять днiв з дня призначення суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду в кiлькостi, визначенiй пунктом 82 цього роздiлу, найстарший за вiком суддя зазначеного суду скликає збори суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду для вирiшення питання про визначення дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та вирiшення органiзацiйних питань його дiяльностi. День початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду визначається рiшенням зборiв суддiв Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду, що публiкується на веб-порталi судової влади України та в газетi "Голос України".
84. Не пiзнiше нiж через тридцять днiв з дня призначення суддiв Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду в кiлькостi, визначенiй пунктом 82 цього роздiлу, найстарший за вiком суддя зазначеного суду скликає збори суддiв Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду для вирiшення питання про визначення дня початку роботи Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду та вирiшення органiзацiйних питань його дiяльностi. День початку роботи Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду визначається рiшенням зборiв суддiв Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, що публiкується на веб-порталi судової влади України та в газетi "Голос України".
85. У конкурсi на зайняття вакантної посади суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду може брати участь особа, яка вiдповiдає вимогам до кандидатiв на посаду суддi, за результатами квалiфiкацiйного оцiнювання пiдтвердила здатнiсть здiйснювати правосуддя у Спецiалiзованому окружному адмiнiстративному судi, а також вiдповiдає однiй iз таких вимог:
1) має стаж роботи на посадi суддi не менше п'яти рокiв;
2) має стаж професiйної дiяльностi у сферi права на посадах державної служби категорiї "А", "Б" в органах державної влади, повноваження яких поширюються на всю територiю України, щонайменше сiм рокiв;
3) має досвiд професiйної дiяльностi адвоката, у тому числi щодо здiйснення представництва в публiчно-правових спорах в адмiнiстративних судах щонайменше сiм рокiв;
4) має науковий ступiнь у сферi права та стаж наукової роботи у сферi права щонайменше сiм рокiв;
5) має сукупний стаж (досвiд) роботи (професiйної дiяльностi) вiдповiдно до вимог, визначених пiдпунктами 1 - 4 цього пункту, щонайменше сiм рокiв.
86. У конкурсi на зайняття вакантної посади суддi Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду може брати участь особа, яка вiдповiдає вимогам до кандидатiв на посаду суддi, за результатами квалiфiкацiйного оцiнювання пiдтвердила здатнiсть здiйснювати правосуддя у Спецiалiзованому апеляцiйному адмiнiстративному судi, а також вiдповiдає однiй iз таких вимог:
1) має стаж роботи на посадi суддi не менше семи рокiв;
2) має стаж професiйної дiяльностi у сферi права на посадах державної служби категорiї "А", "Б" в органах державної влади, повноваження яких поширюються на всю територiю України, щонайменше дев'ять рокiв;
3) має досвiд професiйної дiяльностi адвоката, у тому числi щодо здiйснення представництва у публiчно-правових спорах в адмiнiстративних судах щонайменше дев'ять рокiв;
4) має науковий ступiнь у сферi права та стаж наукової роботи у сферi права щонайменше дев'ять рокiв;
5) має сукупний стаж (досвiд) роботи (професiйної дiяльностi) вiдповiдно до вимог, визначених пiдпунктами 1 - 4 цього пункту, щонайменше дев'ять рокiв.
87. У разi однакової позицiї за рейтингом серед кандидатiв на посаду суддi Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду перевага надається кандидату, який набрав бiльшу кiлькiсть балiв iз виконаного пiд час квалiфiкацiйного iспиту, проведеного в межах процедури квалiфiкацiйного оцiнювання, анонiмного тестування та практичного завдання iз спецiалiзацiї суду, а за однакової кiлькостi балiв - кандидату, який має бiльший стаж роботи на посадi суддi. У разi якщо кандидати мають однаковий стаж роботи на посадi суддi або не мають такого стажу, перевага надається кандидату, який має науковий ступiнь, а за наявностi в обох кандидатiв наукового ступеня або за вiдсутностi в обох кандидатiв наукового ступеня - кандидату, який має бiльший стаж професiйної дiяльностi у сферi права.
У разi однакової позицiї за рейтингом серед кандидатiв на посаду суддi Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду перевага надається кандидату, який набрав бiльшу кiлькiсть балiв iз виконаного пiд час квалiфiкацiйного iспиту, проведеного в межах процедури квалiфiкацiйного оцiнювання, анонiмного тестування та практичного завдання iз спецiалiзацiї суду, а за однакової кiлькостi балiв - кандидату, який має бiльший стаж роботи на посадi суддi в судах апеляцiйної, касацiйної iнстанцiй.
У разi якщо кандидати, якi беруть участь у конкурсi на зайняття посади суддi Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, мають однаковий стаж роботи на посадi суддi в судах апеляцiйної, касацiйної iнстанцiй або не мають такого стажу, перевага надається кандидату, який має бiльший стаж роботи на посадi суддi, а за наявностi у кандидатiв однакового стажу на посадi суддi або за вiдсутностi такого стажу - кандидату, який має науковий ступiнь. За наявностi в обох кандидатiв наукового ступеня або за вiдсутностi в обох кандидатiв наукового ступеня перевага надається кандидату, який має бiльший стаж професiйної дiяльностi у сферi права".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування, крiм пункту 2 цього роздiлу, який набирає чинностi з дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду.
2. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:
1) у Кодексi адмiнiстративного судочинства України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 48, ст. 436):
а) у статтi 20:
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. Окружним адмiнiстративним судам пiдсуднi всi адмiнiстративнi справи, крiм визначених частинами першою, третьою та четвертою цiєї статтi";
пiсля частини третьої доповнити новою частиною такого змiсту:
"4. Спецiалiзованому окружному адмiнiстративному суду пiдсуднi адмiнiстративнi справи, визначенi частиною шостою статтi 22 цього Кодексу".
У зв'язку з цим частину четверту вважати частиною п'ятою;
б) у статтi 22:
частину першу викласти в такiй редакцiї:
"1. Мiсцевi адмiнiстративнi суди (мiсцевi загальнi суди як адмiнiстративнi суди та окружнi адмiнiстративнi суди) вирiшують адмiнiстративнi справи як суди першої iнстанцiї, крiм випадкiв, визначених частинами другою - шостою цiєї статтi";
пункти 2 i 3 частини другої виключити;
доповнити частиною шостою такого змiсту:
"6. Спецiалiзованому окружному адмiнiстративному суду як суду першої iнстанцiї пiдсуднi адмiнiстративнi справи:
1) щодо оскарження актiв, дiй чи бездiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України, мiнiстерства чи iншого центрального органу виконавчої влади, Нацiонального банку України чи iншого суб'єкта владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територiю України, крiм випадкiв, передбачених частинами другою, четвертою цiєї статтi, частиною першою статтi 27 та статтями 286, 288 цього Кодексу;
2) за позовом Антимонопольного комiтету України у сферi державної допомоги суб'єктам господарювання;
3) щодо здiйснення державного регулювання, нагляду i контролю у сферi медiа;
4) щодо скасування реєстрацiї полiтичної партiї, про заборону полiтичної партiї;
5) щодо оскарження рiшень Конкурсної комiсiї з органiзацiї та проведення конкурсу на посаду заступника Генерального прокурора - керiвника Спецiалiзованої антикорупцiйної прокуратури, першого заступника та заступника керiвника Спецiалiзованої антикорупцiйної прокуратури, рiшень Комiсiї з проведення зовнiшньої незалежної оцiнки (аудиту) ефективностi дiяльностi Спецiалiзованої антикорупцiйної прокуратури;
6) щодо оскарження рiшень Комiсiї з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Нацiонального антикорупцiйного бюро України, рiшень Комiсiї з проведення зовнiшньої незалежної оцiнки (аудиту) ефективностi дiяльностi Нацiонального антикорупцiйного бюро України;
7) щодо оскарження рiшень Конкурсної комiсiї з вiдбору на посаду Голови Нацiонального агентства з питань запобiгання корупцiї;
8) щодо оскарження рiшень Конкурсної комiсiї з вiдбору на посаду Голови Нацiонального агентства України з питань виявлення, розшуку та управлiння активами, одержаними вiд корупцiйних та iнших злочинiв;
9) щодо оскарження рiшень Конкурсної комiсiї з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економiчної безпеки України;
10) щодо оскарження рiшень Конкурсної комiсiї з проведення конкурсу на зайняття посади керiвника центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику;
11) щодо оскарження актiв, дiй чи бездiяльностi органу, що здiйснює дисциплiнарне провадження щодо прокурорiв";
в) статтю 23 доповнити частиною п'ятою такого змiсту:
"5. Спецiалiзований апеляцiйний адмiнiстративний суд як суд апеляцiйної iнстанцiї переглядає судовi рiшення Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду";
г) частину першу статтi 27 викласти в такiй редакцiї:
"1. Адмiнiстративнi справи з приводу оскарження рiшень Антимонопольного комiтету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сферi публiчних закупiвель, адмiнiстративнi справи, вiдповiдачем у яких є дипломатичне представництво чи консульська установа України, їх посадова чи службова особа, вирiшуються окружним адмiнiстративним судом, територiальна юрисдикцiя якого поширюється на мiсто Київ";
ґ) частину другу статтi 2891 викласти в такiй редакцiї:
"2. Рiшення спецiально уповноваженого органу про продовження зупинення вiдповiдних (вiдповiдної) фiнансових (фiнансової) операцiй (операцiї) (видаткових фiнансових операцiй) оскаржуються до Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду";
д) частину першу статтi 2894 викласти в такiй редакцiї:
"1. Справи щодо здiйснення державного регулювання, нагляду i контролю у сферi медiа розглядаються Спецiалiзованим окружним адмiнiстративним судом";
е) частини першу i сьому статтi 2895 викласти в такiй редакцiї:
"1. Полiтична партiя, щодо якої Нацiональним агентством з питань запобiгання корупцiї прийнято рiшення про вiдмову в наданнi державного фiнансування її статутної дiяльностi або про зупинення (припинення) державного фiнансування її статутної дiяльностi, може оскаржити таке рiшення до Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду. Позовна заява подається до адмiнiстративного суду в мiсячний строк з дня отримання полiтичною партiєю вiдповiдного рiшення, але не пiзнiше шести мiсяцiв з дня його оприлюднення на офiцiйному веб-сайтi Нацiонального агентства з питань запобiгання корупцiї";
"7. Рiшення суду за наслiдками розгляду справ, визначених цiєю статтею, можуть бути оскарженi в апеляцiйному порядку до Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду у п'ятиденний строк з дня їх проголошення. Учасники справи, якi не були присутнi при проголошеннi рiшення суду, мають право оскаржити таке рiшення протягом п'яти днiв з дня його отримання";
є) статтю 292 доповнити частиною п'ятою такого змiсту:
"5. Судом апеляцiйної iнстанцiї в адмiнiстративних справах, передбачених частиною шостою статтi 22 цього Кодексу, є Спецiалiзований апеляцiйний адмiнiстративний суд";
ж) роздiл VII "Перехiднi положення" доповнити пунктом 6 такого змiсту:
"6. Справи в судах першої та апеляцiйної iнстанцiй, передбаченi частиною шостою статтi 22 цього Кодексу, провадження в яких вiдкрито до дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, розглядаються за правилами, що дiяли до дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду.
Позовнi заяви (апеляцiйнi скарги) у справах, передбачених частиною шостою статтi 22 цього Кодексу, якi поданi до суду, але провадження за якими не вiдкрито до дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, протягом трьох днiв з дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду передаються для розгляду до Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду вiдповiдно.
Судовi рiшення, ухваленi судами першої iнстанцiї у справах, передбачених частиною шостою статтi 22 цього Кодексу, якi набрали законної сили пiсля дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду, оскаржуються в апеляцiйному порядку за правилами, що дiють пiсля дня початку роботи Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду та Спецiалiзованого апеляцiйного адмiнiстративного суду";
2) у Законi України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2014 р., N 34, ст. 1173 iз наступними змiнами):
а) частину третю статтi 14 викласти в такiй редакцiї:
"3. У разi невиконання рiшення про припинення або про повернення незаконної державної допомоги, недопустимої для конкуренцiї, Уповноважений орган звертається до Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду з позовом про визнання вiдповiдного нормативно-правового акта чи акта iндивiдуальної дiї, на пiдставi якого надавалася така державна допомога, протиправним та про припинення та/або про повернення незаконної державної допомоги";
б) текст статтi 17 викласти в такiй редакцiї:
"1. Заiнтересованi особи мають право оскаржити рiшення Уповноваженого органу, прийняте вiдповiдно до цього Закону, повнiстю або частково до Спецiалiзованого окружного адмiнiстративного суду в мiсячний строк з дня одержання вiдповiдного рiшення.
2. Прийняття Спецiалiзованим окружним адмiнiстративним судом до розгляду заяви про визнання недiйсним рiшення Уповноваженого органу повнiстю або частково не зупиняє його виконання".
3. Кабiнету Мiнiстрiв України у двомiсячний строк з дня набрання чинностi цим Законом:
прийняти нормативно-правовi акти, необхiднi для реалiзацiї положень цього Закону;
забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
26 лютого 2025 року
N 4264-IX