ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
03.09.2010 р. | N 11/2-10.16/9481 |
---|
Асоцiацiї фармацевтичних дистриб'юторiв "ФАРМУКРАЇНА" |
На виконання доручення Кабiнету
Мiнiстрiв України вiд 12.08.2010 р. N 48739/3/1-10 Державною
митною службою України розглянуто листи
Асоцiацiї фармацевтичних дистриб'юторiв
"ФАРМУКРАЇНА" вiд 09.08.2010 р. N 183/10, вiд 09.08.2010
р. N 185/10 та вiд 09.08.2010 р. N 187/10 щодо класифiкацiї
згiдно з Українською класифiкацiєю товарiв
зовнiшньоекономiчної дiяльностi вiтамiнних та
вiтамiнно-мiнеральних препаратiв.
З вищезазначеного питання повiдомляємо.
Митнi органи України для цiлей класифiкацiї товарiв використовують Українську класифiкацiю товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi (далi - УКТЗЕД), що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України вiд 05.04.2001 р. N 2371-III "Про Митний тариф України" (зi змiнами i доповненнями).
З метою забезпечення єдиного тлумачення i застосування УКТЗЕД в Українi запроваджено Пояснення до УКТЗЕД, затвердженi наказом Державної митної служби України вiд 31.01.2004 р. N 68 (зi змiнами i доповненнями).
Вiдповiдно до статтi 313 Митного кодексу України митнi органи класифiкують товари, тобто вiдносять товари до класифiкацiйних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Рiшення митних органiв щодо класифiкацiї товарiв для митних цiлей є обов'язковими для пiдприємств i громадян.
УКТЗЕД складається на основi Гармонiзованої системи опису та кодування товарiв (далi - ГС) i Комбiнованої номенклатури Європейських Спiвтовариств.
Українську класифiкацiю товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi розроблено на виконання Україною своїх мiжнародних зобов'язань, а саме положень статтi 3 (а) Мiжнародної конвенцiї про ГС, договiрною стороною якої Україна стала 26.08.2002 р. з набуттям усiх прав та зобов'язань, передбачених статтями цiєї Конвенцiї.
Товари в УКТЗЕД систематизовано за роздiлами, групами, товарними позицiями, товарними пiдпозицiями, найменування i цифровi коди яких унiфiковано з ГС.
Для докладнiшої товарної класифiкацiї використовується 7-й та 8-й знаки цифрового коду, якi вiдповiдають Комбiнованiй номенклатурi Європейських Спiвтовариств.
Положеннями Конвенцiї надається право кожнiй Договiрнiй сторонi проводити деталiзацiю товарiв на нацiональному рiвнi (9-й та 10-й знаки товарного коду).
Згiдно з УКТЗЕД лiкарськi засоби (лiки) (за винятком товарiв, включених до товарних позицiй 3002, 3005 або 3006), що складаються зi змiшаних або незмiшаних продуктiв для терапевтичного або профiлактичного застосування, у дозованому виглядi (включаючи лiкарськi засоби у виглядi трансдермальних систем) або розфасованi для роздрiбної торгiвлi класифiкуються у товарнiй позицiї 3004.
У Додатковiй примiтцi 1 до групи 30 вказано, що товарна позицiя 3004 включає лiкарськi засоби, виготовленi на основi рослинної сировини, та препарати, виготовленi на основi таких активних речовин, як вiтамiни, мiнеральнi речовини, компоненти амiнокислот або жирних кислот, в упаковках для роздрiбної торгiвлi. Цi препарати класифiкують у товарнiй позицiї 3004, якщо вони мають на етикетцi, упаковцi або iнструкцiї для користувачiв вiдповiднi вказiвки:
(a) специфiчнi недуги, хвороби або їх ознаки, для лiкування яких цей продукт повинен використовуватися;
(b) концентрацiя активної речовини або речовин;
(c) дозування;
(d) спосiб застосування.
Ця товарна позицiя включає гомеопатичнi лiкарськi препарати, якщо виконуються умови, зазначенi в пунктах (а), (с) i (d).
Якщо препарати виготовленi на основi вiтамiнiв, мiнеральних речовин, компонентiв амiнокислот або жирних кислот, норма однiєї iз цих речовин у рекомендованiй середньодобовiй нормi вживання (RDA), яка зазначена в iнструкцiї для користувачiв, повинна бути значно бiльшою, нiж рекомендована середньодобова норма вживання (RDA) з метою збереження загального стану здоров'я та доброго самопочуття.
Також у п. 3 Додаткових загальних положень Пояснень до групи 30 зазначено, що вiтамiни або мiнеральнi препарати є препаратами на основi вiтамiнiв товарної позицiї 2936, на основi мiнералiв, в тому числi мiкроелементiв, або їх сумiшей. Вони використовуються для лiкування або профiлактики захворювань, нездужань або їхнiх симптомiв. Такi препарати мають високий вмiст вiтамiнiв або мiнералiв, як правило, щонайменше у три рази бiльше, нiж рекомендована середньодобова норма вживання (RDA).
Рекомендована середньодобова норма вживання (RDA) для певних вiтамiнiв та мiнералiв представлена в таблицi до Додаткових загальних положень до групи 30 (Пояснення до УКТЗЕД).
При класифiкацiї згiдно з УКТЗЕД вiтамiнних та вiтамiнно-мiнеральних препаратiв до уваги береться зазначена в iнструкцiї для користувачiв доза дiючих речовин в однiй одиницi лiкарської форми або у зазначеному в iнструкцiї об'ємi лiкарської форми.
У разi невиконання сукупностi вищенаведених вимог до групи 30 класифiкацiя вiтамiнних та вiтамiнно-мiнеральних препаратiв згiдно з УКТЗЕД здiйснюється у вiдповiдних товарних групах.
Статтею 69 Митного кодексу України встановлено, що незалежно вiд закiнчення операцiй митного контролю, оформлення та пропуску товарiв i транспортних засобiв митний контроль за ними може здiйснюватися, якщо є достатнi пiдстави вважати, що мають мiсце порушення законодавства України.
Пiдпунктом 2.2.1 пункту 2.2 статтi 2 Закону України вiд 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами" встановлено, що контролюючi органи мають право здiйснювати перевiрки своєчасностi, достовiрностi, повноти нарахування та сплати стосовно тих податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), якi вiднесенi до їх компетенцiї.
Також слiд зазначити, що вiдповiдно до статтi 86 Митного кодексу України з моменту прийняття митної декларацiї вона є документом, що засвiдчує факти, якi мають юридичне значення. Проте пiд фактами, якi мають юридичне значення, слiд розумiти факти перемiщення та пропуску товарiв через митний кордон України.
Разом з тим вiдповiднiсть задекларованих товарiв кодам УКТЗЕД не може вважатися фактом у розумiннi зазначеної статтi.
Тобто завершення митного оформлення не є безумовним свiдченням виконання платником податкiв вимог статтi 9 Закону України вiд 25.06.1991 р. N 1251-XII "Про систему оподаткування" в частинi виконання обов'язку юридичної особи щодо сплати податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв).
Така позицiя вiдповiдає позицiї колегiї суддiв Судової палати в адмiнiстративних справах Верховного Суду України, зокрема при винесеннi постанов вiд 27.05.2008 р. та 10.06.2008 р.
Пiдпунктом 4.2.2 пункту 4.2 статтi 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами" передбачено, що контролюючий орган зобов'язаний самостiйно визначити суму податкового зобов'язання платника податкiв, зокрема у разi, якщо контролюючий орган внаслiдок проведення камеральної перевiрки виявляє арифметичнi або методологiчнi помилки у поданiй платником податкiв податковiй декларацiї, якi призвели до заниження або завищення суми податкового зобов'язання.
У результатi методологiчної помилки при класифiкацiї товарiв, вказаних у згаданому вище листi Державної митної служби України, у суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, якi оформили цi товари у митному вiдношеннi, виникли податковi зобов'язання, сума яких вiдповiдно до вказаного вище закону була самостiйно визначена митними органами.
Згiдно зi статтею 10 Митного кодексу України при здiйсненнi митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України, застосовуються виключно нормативно-правовi акти, чиннi на день прийняття митної декларацiї митним органом України.
У той же час листи Державної митної служби України щодо класифiкацiї товарiв направляються митним органам з метою забезпечення унiфiкованого пiдходу при застосуваннi положень законодавчих та нормативно-правових актiв щодо класифiкацiї товарiв, а також надання методологiчної допомоги у вирiшеннi спiрних та складних класифiкацiйних питань. Зазначенi листи не є нормативно-правовими актами i носять роз'яснювальний та iнформативний характер.
Державна митна служба України готова взяти участь в обговореннi проблемних питань, якi виникають при митному оформленнi препаратiв, що мiстять вiтамiни та/або мiнерали, з метою встановлення критерiїв, якi є визначальними для їх класифiкацiї згiдно з УКТЗЕД.
Перший заступник голови Державної митної служби України | О.М. Дороховський |