ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
11.04.11 | N 11.1/2-11.2/5958-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць,
митниць Начальникам служби фiнансiв, бухгалтерського облiку та звiтностi - головним бухгалтерам регiональних митниць, митниць |
Про деякi питання розпорядження майном, що
переходить у власнiсть держави
Враховуючи змiни у законодавствi та з метою забезпечення належної органiзацiї роботи митних органiв з питань розпорядження майном, що переходить у власнiсть держави, Держмитслужбою повiдомляється.
1. Щодо безоплатного передання майна
З 1 сiчня 2011 року набрав чинностi Податковий кодекс України вiд 02.12.2010 N 2755-VI, який визначає вичерпний перелiк податкiв та зборiв, що справляються в Українi, порядок їх адмiнiстрування, а також випадки звiльнення вiд оподаткування.
Вiдповiдно до пiдпункту 197.1.26 пункту 197.1 статтi 197 Податкового кодексу звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть операцiї з безоплатної передачi зазначеного в цьому пунктi майна (конфiскованого майна, знахiдок, скарбiв, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кiнця строку зберiгання, та майна, що за правом успадкування чи на iнших законних пiдставах переходить у власнiсть держави (у тому числi майна, визначеного у статтi 172 Митного кодексу України)) у випадках, визначених законодавством, у володiння i користування державних органiв, установ (органiзацiй), якi утримуються за рахунок бюджетних коштiв, а також закладiв, в яких виховуються дiти-сироти та дiти, позбавленi батькiвського пiклування, дитячих будинкiв сiмейного типу, прийомних сiмей.
Однак, пунктом 197.5 статтi 197 Податкового кодексу встановлено, що звiльнення вiд оподаткування, передбачене пунктом 197.1 цiєї статтi, не поширюється на операцiї з пiдакцизними товарами, зазначеними в роздiлi VI цього Кодексу.
Згiдно з пунктом 215.1 статтi 215 Податкового кодексу до пiдакцизних товарiв належать:
- спирт етиловий та iншi спиртовi дистиляти, алкогольнi напої, пиво;
- тютюновi вироби, тютюн та промисловi замiнники тютюну;
- нафтопродукти, скраплений газ;
- автомобiлi легковi, кузови до них, причепи та напiвпричепи, мотоцикли.
Пункт 213.3 статтi 213 Податкового кодексу, яким визначаються випадки звiльнення вiд оподаткування акцизним податком, не мiстить операцiй з безоплатної передачi.
З огляду на наведене, Податковий кодекс України звiльняє вiд оподаткування операцiї з безоплатного передання лише тих товарiв, якi не є пiдакцизними. Таким чином, оподаткування безоплатної передачi пiдакцизних товарiв має здiйснюватися на загальних пiдставах, тобто зi сплатою усiх належних податкiв i зборiв.
Окремо маємо зазначити, з метою внесення змiн до Податкового кодексу України в частинi встановлення звiльнення вiд оподаткування операцiй з безоплатного передання вилучених в дохiд держави (конфiскованих) легкових автомобiлiв, Держмитслужба у лютому мiсяцi поточного року винесла на розгляд Уряду вiдповiдне питання.
На виконання пункту 2 доручення Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 22.02.2011 N 41-Ю-003240/26П-2 Мiнiстерством фiнансiв України за участi iнших зацiкавлених мiнiстерств i вiдомств зроблено висновок, що звiльнення вiд оподаткування операцiй з безоплатного передання легкових автомобiлiв є недоцiльним, оскiльки це може призвести до численних зловживань при їх розподiленнi та додаткових витрат з державного бюджету на здiйснення контролю за цiльовим їх використанням.
2. Щодо взаємодiї з органами державної виконавчої служби
З метою удосконалення процедури виконавчого провадження Законом України вiд 04.11.2010 N 2677-VI викладено в новiй редакцiї Закон України "Про виконавче провадження" (далi - Закон). Вiдповiдно до пункту 1 Прикiнцевих та перехiдних положень цей Закон набирав чинностi з 08.03.2011.
Сторони виконавчого провадження
Вiдповiдно до частини третьої статтi 8 Закону за виконавчим документом про стягнення в дохiд держави коштiв або про вчинення iнших дiй на користь чи в iнтересах держави вiд її iменi виступає орган, за позовом якого судом винесено вiдповiдне рiшення, або орган державної влади (крiм суду), який вiдповiдно до закону прийняв таке рiшення.
Отже, згiдно з положеннями Закону митнi органи при конфiскацiї судом майна, що ними попередньо вилучалося, визначаються однiєю iз сторiн виконавчого провадження, а саме - стягувачами.
Таким чином, вiдтепер на митнi органи розповсюджуватимуться всi права i обов'язки сторiн виконавчого провадження, що свiдчить про збiльшення можливостей щодо контролю за дiями державних виконавцiв при розпорядженнi конфiскованим майном. Зокрема, у вiдповiдностi до частини першої статтi 12 Закону сторони виконавчого провадження мають право ознайомлюватися з матерiалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знiмати копiї, заявляти вiдводи у випадках, передбачених цим Законом, оскаржувати рiшення, дiї або бездiяльнiсть державного виконавця з питань виконавчого провадження у порядку, встановленому цим Законом, подавати додатковi матерiали, заявляти клопотання, брати участь у провадженнi виконавчих дiй, давати уснi та письмовi пояснення, висловлювати свої доводи та мiркування з усiх питань, що виникають у ходi виконавчого провадження, у тому числi пiд час проведення експертизи, заперечувати проти клопотань, доводiв та мiркувань iнших учасникiв виконавчого провадження та користуватися iншими правами, наданими законом.
Вiдкриття виконавчого провадження
Пiдстави для вiдкриття виконавчого провадження визначено статтею 19 Закону. Так, згiдно з пунктом 1 частини першої цiєї статтi державний виконавець вiдкриває виконавче провадження на пiдставi виконавчого документа, зазначеного в статтi 17 цього Закону, за заявою стягувача або його представника про примусове виконання рiшення.
Пiд час пред'явлення виконавчого документа або його дублiката до виконання разом з ним (у разi виконання рiшення про конфiскацiю майна за постановою суду) подається копiя протоколу вилучення майна, що пiдлягає конфiскацiї, або довiдка про вiдсутнiсть такого майна (пункт 2 частини четвертої статтi 19 Закону).
Вiдповiдно до пункту 1 частини першої статтi 22 Закону виконавчi документи можуть бути пред'явленi до виконання в такi строки: посвiдчення комiсiй по трудових спорах, постанови судiв у справах про адмiнiстративнi правопорушення та постанови органiв (посадових осiб), уповноважених розглядати справи про адмiнiстративнi правопорушення, - протягом трьох мiсяцiв.
Виконання рiшення про конфiскацiю майна
Новою редакцiєю Закону України "Про виконавче провадження" встановлено новi правила реалiзацiї конфiскованого майна. Згiдно з частиною другою статтi 64 цього Закону реалiзацiя конфiскованого майна здiйснюється в порядку, встановленому цим Законом, а саме:
- реалiзацiя арештованого майна, крiм майна, вилученого з обiгу згiдно iз законом, та майна, зазначеного в частинi восьмiй статтi 57 цього Закону, здiйснюється шляхом його продажу на прилюдних торгах, аукцiонах або на комiсiйних умовах (частина перша статтi 62 Закону);
- рухоме майно, вартiсть якого не перевищує сто п'ятдесят неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян, товари побутового вжитку, а також iнше рухоме майно (у разi якщо стягувач не заперечує проти цього) реалiзуються на комiсiйних умовах. Нерухоме майно, транспортнi засоби, повiтрянi, морськi та рiчковi судна реалiзуються виключно на прилюдних торгах (аукцiонах) (частина друга статтi 62 Закону);
- не реалiзоване на прилюдних торгах, аукцiонах або на комiсiйних умовах протягом двох мiсяцiв майно пiдлягає уцiнцi державним виконавцем, що проводиться в десятиденний строк з дня визнання прилюдних торгiв чи аукцiону такими, що не вiдбулися, або закiнчення двомiсячного строку реалiзацiї майна на комiсiйних умовах. Майно може бути уцiнене не бiльш як на 30 вiдсоткiв. У разi нереалiзацiї майна в мiсячний строк з дня проведення уцiнки воно повторно уцiнюється в такому самому порядку, але не бiльш як на 50 вiдсоткiв початкової вартостi майна (частина п'ята статi 62 Закону).
Порядок подальшого розпорядження конфiскованим майном, не реалiзованим у порядку, визначеному статтею 62 цього Закону, та майном, яке не пiдлягає реалiзацiї, встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.
3. Стан справ з розпорядження конфiскованим майном
Пунктом 4 доручення Президента України вiд 03.12.2001 N 1-14/1643 Державнiй митнiй службi України вказано постiйно контролювати передачу Державнiй виконавчiй службi України вилученого митними органами i конфiскованого судом майна, щоквартально проводити аналiз цiєї дiяльностi, особливу увагу придiляти обсягу перерахованих до бюджету коштiв.
За результатами узагальнення статистичної iнформацiї митних органiв встановлено, що залишки конфiскованого майна, яке пiдлягає передачi органам ДВС (за виключенням конфiскованих культурних цiнностей, медикаментiв, зброї та боєприпасiв, розпорядження якими здiйснюється митними органами в iнший спосiб), станом на 01.04.2011 складають 90,5 млн. грн. Натомiсть, обсяги переданого митними органами конфiскованого майна органам ДВС протягом I кварталу поточного року склали 44,6 млн. грн.
Найбiльшi залишки невилученого органами державної виконавчої служби конфiскованого майна зберiгаються Київською обласною (15,7 млн. грн.), Харкiвською обласною (10,4 млн. грн.), Пiвденною (8,5 млн. грн.), Ягодинською (8,1 млн. грн.), Чернiвецькою обласною (6,9 млн. грн.), Чопською (5,3 млн. грн.) та Луганською (5,0 млн. грн.) митницями.
За станом на 01.04.2011 вiд органiв державної виконавчої служби надiйшла iнформацiя про перерахування до Державного бюджету коштiв вiд реалiзацiї конфiскованого майна на загальну суму 1,7 млн. грн. (в тому числi 1,0 млн. грн. - сума перерахованих податкiв та зборiв), що вiд обсягiв переданого тiльки в поточному роцi конфiскованого майна складає близько 4 %.
З огляду на наведенi показники, органiзацiя роботи митних органiв та органiв ДВС з питань розпорядження конфiскованим майном потребує покращення з метою своєчасного розпорядження таким майном та отримання якомога найбiльшого вiдсотку виручки вiд його реалiзацiї.
Вiдповiдно до пункту 5 Порядку взаємодiї органiв державної виконавчої служби та митних органiв при переданнi майна, конфiскованого за рiшеннями судiв, та розпорядженнi ним, затвердженого наказом Мiн'юсту та Держмитслужби вiд 12.10.2009 N 1833/5/943, протягом першого кварталу року за участю керiвникiв або уповноважених ними посадових осiб органiв державної виконавчої служби, якi задiянi в процесi розпорядження конфiскованим за рiшенням суду майном, та митних органiв, якими це майно було вилучено, проводиться робоча нарада, на якiй розглядаються результати роботи в минулому роцi та виносяться в межах компетенцiї рiшення для покращення взаємодiї.
Враховуючи вищезазначене, з метою аналiзу ефективностi проведених митними органами робочих зустрiчей та вжитих заходiв у напрямку покращення взаємодiї з органами ДВС, просимо направити вiдсканованi копiї протоколiв проведених нарад, а також окреслити коло проблемних питань, якi стримують розпорядження конфiскованим майном. Iнформацiю надiслати до Департаменту фiнансiв, бухгалтерського облiку та звiтностi у строк до 15.04.2011 одночасно з направленням Узагальненого акту щодо розпорядження конфiскованим майном за I квартал 2011 року.
Т.в.о. Голови Служби | О.М.Дороховський |